chimie van kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

chimie van kwik

Ik heb 2 vragen of iemand me kan helpen:

Hoe kun je een zilverkwik inkleuren?

Over rood kwik heb ik gelezen dat er makelijk te maken door juiste hoeveelheid van

oxidekwik en trioxideantmoon te laten oxideren.

Weet iemand hoe dat allemaal moet inc veleigheidsmaatregelen (kwikdamp + Sb2O3)

bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chimie van kwik

Pfoei, wat een posting... let je een beetje op je spelling, dit is om te huilen.

'Een' zilverkwik? Wat is dat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: chimie van kwik

Kwik kun je niet kleuren, zoals ik ook al in het andere topic over "rode kwik" schreef. Het is een metaal en er is niet een of andere kleurstof die je er in op kunt lossen. Kwikoxide kan rood zijn, maar dat is een vaste stof, welke boven/op het kwik blijft drijven als je dat toevoegt. Het zelfde zal vast en zeker ook gelden voor antimoonoxide.

Berichten: 25

Re: chimie van kwik

over `zilverkwik` bedoelt hij dat kwik een zilver kleur heeft.

Maar ik was ook op zoek naar een oud bak kwik barometer, toen ik 1 heb gevonden zag ik dat hij een rood voeistof bevat, toen vroeg ik hem of een kwik is, dan antwoordde hij dat er inderdaad kwik is. Wat zit er in ? rood kwik??? of wat dan??

uw reactie graag

mvg

Berichten: 83

Re: chimie van kwik

Jeetje wat een taalgebruik.

Wat denk je zelf?

Heb je werkelijk chemielevel 7?

Volgens mij niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chimie van kwik

Lees eens de post van Woelen: ROOD KWIK BESTAAT NIET.

En verder wat je al 2x gezegd is nog een keer: schrijf eens wat begrijpelijiker, normaler en leesbaarder, anders kan niemand je helpen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1

Re: chimie van kwik

De zogenaamde rode kwik die jij in een thermometer bent tegengekomen bestaat niet uit kwik!!! Dit is meetsal een alcoholverbinding.

Gezien de toxische (giftige) eigenschappen van metallisch kwik worden deze thermometers bijna niet meer gebruikt.

Berichten: 119

Re: chimie van kwik

ghehehe toch wel grappig.

zilverkwik of kwikzilver is een letterlijke vertaling vanuit het duits, Quecksilber.

en volgens mij werd die naam ook in nederland gebruikt (vroeger dan), veel oude chemisten hoor ik deze term nogal eens gebruiken.

is er geen legering van dit element die een rode of roodachtige kleur heeft?

je hoort nogal eens iets over rood kwik. is er geen ander vloeibaar element(is er nog maar 1) die rood gekleurd is en waar mensen mee in de war kunnen komen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: chimie van kwik

Kwik(II)oxide heeft volgens mij een rood/oranje kleur, maar dat is een vast zout.

Broom is voor zover ik het weet bruin van kleur. De meeste mensen associëren mogelijk rood gekleurde alcohol thermometers met een kwik gevulde.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: chimie van kwik

Broom en kwik verwar je echt niet met elkaar. Die stoffen zien er echt compleet anders uit en hebben ook nogal verschillende chemische eigenschappen. Vloeibaar broom is heel donker rood/bruin, vrijwel zwart, de damp is rood/bruin, in lage concentraties oranje/geel. Broom is een heel klein beetje transparant, als je door een laagje van een tiende millimeter heen kijkt, dan is het doorzichtig en rood, een laagje van een mm dik is echter al volledig ondoorzichtig en (vrijwel) zwart. Hieronder een foto van ca. 25 ml broom in een glazen flesje.

Afbeelding

Reageer