Springen naar inhoud

[scheikunde] Lewis structuur

• Log in om te kunnen reageren

Labdoos

Labdoos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 15:15

Als ik de lewis structuur zou moeten tekenen van CO dan zou ik denken dat er een dubbele binding tussen zit omdat zuurstof 2 ongepaarde elektronen heeft. Maar CO heeft blijkbaar een drievoudige binding. Zuurstof doneert blijkbaar één van z'n elektronenparen geheel om die derde binding te krijgen.

Ik snap nu niet helemaal waar ik naar moet kijken wanneer een molecuul ergens een drie- of tweevoudige binding heeft, aangezien de hoeveelheid ongepaarde elektronen geen rol spelen? :-s

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benjamigo

Benjamigo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 20:04

Een belangrijke regel is dat er rond een atoom steeds 4 streepjes moeten staan: ofwel een binding ofwel een vrij elektronenpaar.
Als je in het PSE kijkt zie je dat C zich in groep 4 bevindt en er zich dus 4 elektronen op de buitenste schil zitten die je zal moeten voorstellen in je Lewisstructuur. O bevindt zich in groep 6 en heeft er dus bijgevolg 6. Samen maakt dit 10 oftewel 5 elektronenparen die je zal voorstellen d.m.v. streepjes rond de atomen.

De enige mogelijke configuratie om 4 streepjes rond elk atoom te hebben en er 5 gebruikt te hebben is door gebruik te maken van een 3-dubbele binding. Het is dus altijd een beetje zoeken maar oefening baart kunst :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures