[scheikunde] Hulp bij vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Hulp bij vragen

Hoi allemaal,

Ik moet wat opdrachten maken voor Chemie, ik kan met het beantwoorden van de vragen extra punten voor mijn examen verdienen. Ik heb twee pogingen, en bij de eerste poging had ik te weinig punten helaas.. Het zijn 24 vragen, ik heb de meeste zelf opgelost maar ik vind het moeilijk om reacties te herkennen. Ik heb de uitleg er al naast gehad, maar ik kom er niet uit. Dit zijn de vragen die ik nog moet maken:

- Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? HCN + KOH naar KCN + H2O

- Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? OH- + H+ naar H2O

- Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? PCl5(g) naar PCl3(g) + Cl2(g)

- Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? H2SO3 + Ca(OH)2 naar CaSO3 + H2O

Per vraag zijn meerdere antwoorden mogelijk, de mogelijkheden zijn:

zuur reactie in water

base reactie in water

zuur-base reactie

oxidatie halfreactie

reductie halfreactie

redoxreactie

oplosbaarheidsreactie

neerslag reactie

complexatie reactie

complexdissociatie reactie

essentiële (chemische) reactie (net ionic equation)

alleen een fysische reactie treedt op, geen chemische

Bij de 4e vraag denk ik dat dat het redox is. Ik had namelijk de volgende twee halfreacties:

H2SO3 --> SO3 2- +2 H+ + 2 e-

Ca(OH)2 + 2H+ +2e- --> Ca 2+ + 2 H2O

Ik weet alleen niet of dat dit de enige oplossing voor die vraag is. Ik denk dat het ook een net ionic equation is, maar ik ben hier niet helemaal zeker van.

Het lijkt me dat de eerste en de tweede ook net ionic equations zijn, maar ook deze weet ik niet zeker, en ik weet niet zo goed wat dit verder voor reacties zijn.

Zou iemand me hier mee kunnen helpen misschien? Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Hulp bij vragen

Bij je beide "halfreacties" blijft de lading niet constant, dus dat is zeker niet goed.

Die term "net ionic equation" daar begrijp ik niets van. Moet dat niet "non-ionic equation" zijn?

Weet je de essentie van een zuur en een base?

Kun je de formele lading van de P in PCl3 en PCl5 bepalen?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Hulp bij vragen

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met dat de lading niet constant blijft en dat het daarom niet goed is. Zou je misschien nog wat toelichting kunnen geven?

De professor zei dat net ionic equation een reactie was, waar alleen de deeltjes in staan die ook werkelijk reageren. Dus ik denk dat net van netto komt en dat dat dus wel klopt. Maar Chemie is niet mijn sterkste vak dus het kan best dat je gelijk hebt hoor ;)

Ik weet dat een zuur H+ afstaat en dat een base H+ opneemt. Dat zou betekenen dat de tweede reactie een base zou kunnen zijn.. Maar bij de optie base reactie staat dat de reactie plaats vindt in water, hoe kun je dit eruit halen?

Bij de eerste reactie is het misschien ook iets met zuren en basen, maar ik snap die KOH niet. Ik zie dat HCN H+ afstaat (dus zou dit een zuur moeten zijn), maar KOH staat OH af, is dit dan ook een bepaalde reactie, of moet ik hier niet naar kijken?

De lading van P in PCL3 zou 3+ moeten zijn en de lading in PCl5 zou 5+ moeten zijn. De lading in de 3e reactie verandert dus van 5+ naar 3+ er moeten dus elektronen opgenomen zijn. Dus dan zou dit redox moeten zijn?

Ik heb het idee dat ik er al iets meer van snap, ik was alleen nog niet op die dingen gekomen :oops:

Edit: Als de lading van P in de 3e reactie verandert zou dit dus ook een net ionic equation moeten zijn denk ik

Re: [scheikunde] Hulp bij vragen

"Ik weet dat een zuur H+ afstaat en dat een base H+ opneemt"

Een zuur kun je dus voorstellen als HZ (Z= wat overblijft als een H wordt afgesplitst) en een base als BOH

Een zuur in water geeft dan H+ + Z- en een base B+ + OH-. Dit is een dissiociatie want de stoffen dissioceren alleen.

Een zuur met base geeft dan HZ + BOH -> BZ + H2O en is een zuur-base reactie

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Hulp bij vragen

Oke, ik snap dat H+ het zuur is en dat OH- de base is, dus dat de tweede reactie een zuur-base reactie is.

HCN + KOH naar KCN + H2O, deze begrijp ik nog niet. HCN is dan HZ en KOH moet dan BOH zijn. Maar ik dacht dat een base alleen H+ af zou staan, maar kan een base dan ook OH- afstaan, of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik zie trouwens net dat de vierde reactie (ook?) een neerslagreactie is. Omdat CaSO3 een neerslag is. Alleen weet ik niet waarom dit geen redox is.

Verder vroeg ik me af of iemand me uit zou kunnen leggen wat een complexatiereactie is. In de cursus die we van Algemene Chemie hebben, staat maar een heel klein stukje over deze reactie.

Er staat dat diverse elektronenrijke liganden elk een eigen elektronenpaar ter beschikking stellen om te binden in een leeg orbitaal van een centraal elektronenarm metaalatoom of -ion. Volgens mij zijn geen van de vier reacties complexatie reacties, omdat ze geen vrije elektronenparen hebben. Of kun je dit niet zomaar zeggen? Er staat als voorbeeldreactie bij:

Cu2+ + 4Cl- --> CuCl42-

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Hulp bij vragen

Ik maak ook deze toets, en heb ook moeite met de opdracht waar jij moeite mee hebt! Bij mij zijn de formules alleen:

1: Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? NH3 + HCl naar NH4Cl

2: Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? NaHCO3 naar Na2CO3 + CO2 +H2O

3: Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? H2PO4- + H2O naar H3PO4+ HO

4: Van welk type is bijgaande (ongebalanceerde) reactievergelijking? Cl2 + Ag naar AgCl

Ik heb moeite met de onderste antwoordmogelijkheden, eigenlijk omdat ik niet goed begrijp wat ze precies inhouden. Het staat ook niet ergens fijn uitgelegd. Weet iemand ergens een goede uitleg te vinden?

Groetjes!

Reageer