[scheikunde] DNA-polymerase berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] DNA-polymerase berekening

Hallo allemaal, ik heb op school(6v) een DNA-practicum gehad, waarbij we onder andere DNA moesten vermeerderen dmv een PCR-machine. Nou moet ik daarover een verslag maken en een aantal vragen beantwoorden. Uit eentje daarvan kan ik echt niet uitkomen. Ik citeer eerst even de vraag waar het om gaat:

"Tijdens de polymerase kettingreactie worden twee primers van 20 basen gebruikt. De kans bestaat dat deze nog ergens anders op het genoom binden. Als allebei de primers nog een keer binden, kan naast onze target nog een stuk gekopieerd worden. Bereken hoe groot de kans is dat dit gebeurt als je er vanuit gaat dat het genoom in totaal uit 1 miljard basen bestaat. (tip:er zijn 4 verschillende basen A, T, G en C) "

Als ik het goed begrijp moet dus de kans berekent worden dat er nog ergens anders op de rij van 1 miljard basen eenzelfde keten van 20 basen zit. Ik heb echt geen idee wat ik moet doen, hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Dit is wat ik eerst had gedaan maar dat zal wel fout zijn(of niet?):

1.000.000.000 : 20^4 = kans van 1 op 625

Berichten: 150

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

Wellicht zal je moeten bepalen hoeveel mogelijkheden er in totaal zijn om basenparen aan elkaar te schakelen in het genoom, en vervolgens kijken hoe zich dat verhoudt met de éne specifieke aaneenschakeling in een primer.

Zowieso is de kans vrijwel gelijk aan 0.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

moet je hierbij kansberekening gebruiken? want dat heb ik nooit gehad.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

Aangezien het letterlijk in de vraag staat om de kans te berekenen, zal je kansberekening nodig hebben, uiteraard...

Berichten: 13

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

Oke chil dit, ik heb geprobeert op te zoeken hoe het moet. Maar is het dus

4^1000000000 / 4^20 ??? Daar komt dan echt een heeeel groot getal uit

Berichten: 150

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

Ik denk dat het net omgekeerd is...

4^20/4^1000000000

Er zijn in totaal 4^1000000000 mogelijke combinaties, en je hebt 4^20 mogelijke combinaties voor je ene primer.

Van kansrekenen weet ik ook niet zo heel veel af, dus misschien kan je best nog even wachten op andere reacties...

Berichten: 13

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

Oke in ieder geval bedankt voor je hulp!

Berichten: 244

Re: [scheikunde] DNA-polymerase berekening

De kans dat je een base G op een bepaald stuk hebt: 1 op 4.

Als je deze (of welke van de andere 3 basen dan ook) wil hebben: ook 1 op 4.

Dus de kans op deze sequence lijkt mij inderdaad: 1/4^20

Het aantal mogelijkheden bij een ketting van 1 miljard, 1.000.000.000, basen: hetzelde --> of je nu op zoek bent naar een A of een G, de kans is en blijft 1 op 4.

Dus de kans op een bepaalde sequence is dan inderdaad: 1/4^1.000.000.000

Dus lijkt mij bovenstaande berekening correct (alleen ipv 4 doe ik dan 1/4, niet het aantal mogelijkheden, maar de kans op: maakt niets uit, uitkomst verandert niet).

Reageer