SPE van twee kleurstoffen in limonade

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

SPE van twee kleurstoffen in limonade

Hallo,

Afgelopen week heb ik een experiment moeten doen wat ging over het scheiden van twee kleurstoffen uit instantlimonade.

Een C18 kolom werd eerst behandelt met isopropanol - water 7:3 en vervolgens met kraanwater.

Hierna werd de limonade, de monsteroplossing, door de kolom heen gelopen.

De kolom werd vervolgens gespoeld met 10% isopropanol in water waardoor er een rode vloeistof ontstond (red-40/Allura red AC).

Hierna werd de kolom gespoeld met 20% isopropanol in water waardoor er een blauwe kleurstof ontstond (blue-1).

Als laatst werd het kolommetje schoongemaakt met isopropanol - water 7:3

Over dit experiment zijn er wat vragen die behandelt moeten worden. Graag vraag ik wat hulp bij het beantwoorden van deze vragen.

1. Als er suiker aan de limonade was toegevoegd, in welke fractie zou deze terechtkomen?

2. Welke stoffen zouden in de schoonmaak fractie kunnen zitten?

3. Had deze scheiding ook met een scheitrechter bereikt kunnen worden?

4. Hoe zou je de stoffen opvangen als ze kleurloos waren geweest?

5. Kan men met SPE ook organische vervuilingen in bv rivierwater kunnen concentreren?

6. Wat zou er gebeuren als u direct met 25% isopropanol zou wassen?

7. Heeft er een concentrering of verdunning plaatsgevonden?

Zelf heb ik wel wat vage antwoorden in gedachten alleen met wat hulp of bevestiging zou ik een stuk verder komen met dit experiment.

Alvast bedankt

Sjoerd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: SPE van twee kleurstoffen in limonade

Zet je vage antwoorden eens neer, misschien zijn ze juist wel heel goed :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: SPE van twee kleurstoffen in limonade

1. Ervan uitgaand dat met suiker, sucrose (C12H22O11) bedoelt wordt, zal dit suiker in de rode fractie terechtkomen. Dit omdat sucrose, net als red-40, een polair molecuul is. Aangezien blue-1 dit niet is lijkt het me onwaarschijnlijk dat het in de blauwe fractie kan zitten.

2. Dit zullen stoffen/verontreiningen zijn die zich in de instant limonade bevinden en zich het sterkst binden aan de C18. Deze stoffen kunnen door een sterk eluens (isopropanol - water (7:3)) worden afgespoeld.

3. Om stoffen via een apolaire stationaire fase, zoals C18, van elkaar te scheiden is het nodig om druk uit te oefenen op de vloeistof om door de C18 heen te krijgen. Een scheitrechter heeft alleen de mogelijkheid van een kraantje waarbij het dus niet mogelijk is een zodanige druk op de C18 uit te drukken dat de vloeistof niet door de stationaire fase heen kan lopen.

4. -

5. (wat wordt bedoelt met concentreren?)

6. Wanneer direct met 25% isopropanol zou worden gewassen heeft dit invloed op de scheiding, oftewel het niet scheiden, van beide kleurstoffen. Door de hogere concentratie isopropanol zouden beide kleurstoffen dezelfde fractie gaan zitten ipv door eerst een zwakkere (10%) en daarna een sterkere (20%) te gebruiken.

7. zie 5

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: SPE van twee kleurstoffen in limonade

Je bent aardig op weg hoor :)

3. In een scheitrechter is je scheiding toch ook tussen 2 fracties?

4. Leuke vraag. Hoe gebruik je de kleuren nu? Kun je de kleur in je kolom zien terwijl hij gebruikt wordt?

5. Concentreren betekent in dit geval kleine hoeveelheden opvangen uit grote hoeveelheden water. Door ze daarna in een kleine "schoonmaakfractie" weer af te spoelen maak je dus dat de vervuilende stoffen in plaats van in liters water, in een paar milliliters zitten.

6. Jep!

7. Kun je die nu beantwoorden?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: SPE van twee kleurstoffen in limonade

3. Ja klopt maar is het dan mogelijk om in een scheitrechter gebruik te maken van c18?

4. De kleuren worden gebruikt om een UV meting te doen en de kleuren kan je inderdaad in de kolom zien

5. Bedankt! Dus het is dus mogelijk om org. vervuilingen te concentreren?

7. Er is dus sprake van concentreren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: SPE van twee kleurstoffen in limonade

3. Ja dat kan. Maar je scheiding zal nooit zo goed zijn hoor ;)

4. Je kunt eventueel ook de kolom laten doorlopen en wat er aan de onderkant uitkomt, in losse flesjes opvangen (bijvoorbeeld elke keer 1 milliliter) en dan van elke fractie de analyse te doen. Dat doe je vaak bij ongekleurde componenten en je weet niet waar de door jou gewenste stof zit.

5. Inderdaad! Dat heet dan weer SPME, waar de 'M' staat voor micro. Een veelgebruikte techniek om lage concentraties van een vervuilende stof op te kunnen vangen en zo te concentreren dat ze gemeten kunnen worden.

7. Ik weet niet welke volumes limonade en isopropanol/water je gebruikt hebt, maar ik neem aan meer limonade? In dat geval inderdaad concentreren.

Zie je dat je het best wel door hebt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: SPE van twee kleurstoffen in limonade

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik had het dus blijkbaar aardig door maar een extra kijk op de zaak is nooit verkeerd zo zie je maar weer :) nogmaals ontzettend bedankt!

Reageer