Springen naar inhoud

verwijderen vettigheid uit hals maatkolf

• Log in om te kunnen reageren

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 07:13

Goedemorgen allemaal!

Ik heb even een vraag over de ontvetting van een maatkolf hals, in verband met het stellen van de meniscus bij het aanvullen.

Dit doe ik normaliter met water en zeep, waarna ik met aceton spoel om de eventueel resterende organische rommel weg te krijgen (in het geval van aanvulling met eluens bijv. methanol water 50/50).

Vraag: als ik de maatkolf ga vullen met volledig organische vloeistof, moet ik dan ook eerst schrobben met water en zeep om de vettigheid weg te krijgen, alvorens uit te spoelen met aceton?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 07:47

Zoals altijd hangt het er van af wat je bereiken wilt, als je zoals in jouw geval een organische vloeistof exact wilt afmeten dan heb je het theoretische probleem dat de kolf is geijkt op water bij 20 graden en een vuil film in de hals zal eenzelfde probleem zijn.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 08:40

Volgens mij krijg ik namelijk die vettigheid in de hals niet weg door te spoelen met een beetje aceton... Het klinkt alleen raar, aanvullen met organische vloeistof, en schoonmaken met water en zeep... Maar aan de andere kant, methanol en vet zijn volgens mij niet elkaars beste vrienden...

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 15:14

Een zeer goede en snelle oplossing is om te ontvetten met alcoholische kaliloog:
- Los 105 g KOH op in 120 mL water
- Voeg 1 L 95 % ethanol toe
- Goed schudden, en bewaren in een plastic (PE) fles.

Giet een maatkolf volledig vol met deze vloeistof. Laat 2 tot 3 min. inwerken, giet dan terug in de voorraadfles, en spoel de kolf grondig met water.

LET OP: alcoholische kaliloog is zeer corrosief, ook voor glas. Beperk de contacttijd tot niet meer dan enkele minuten (of je moet je maatkolf terug calibreren)

Maatkolven die niet in gebruik zijn bewaar je best volledig gevuld met demiwater.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 18:44

Ik denk dat ik een goede methode heb voor mezelf.

Al het glaswerk dat je gaat gebruiken voor organische mengsels of mengsels van organisch met water, met water en afwasmiddel schoonmaken, dit verwijdert vet, dus zal ook andere organische rommel verwijderen. Dit geldt ook voor het gebruik van maatkolven, ook indien ze volledig gevuld gaan worden met water, dan is de hals zeker vetvrij.
Alleen nog spoelen met aceton om te drogen indien ik volledig organisch ga werken.

Indien gewerkt gaat worden met volledig waterige oplossingen met al het andere glaswerk behalve maatkolven, alleen even met water voorspoelen en op het oog beoordelen of het vies is. Zo ja, ook even met zeep.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures