[scheikunde] Ontleding acetylsalicylzuur in salicylzuur.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Ontleding acetylsalicylzuur in salicylzuur.

Ik heb met mijn groepje de opdracht gekregen om te onderzoeken hoe de omzetting van acetylsalicylzuur in salicylzuur gaat. ( en wat de invloed de PH en temperatuur hier op hebben)

Het enigste waar ik mee vast loop is hoe ik de reactie op een bepaald tijdstip stop zet? ik wil namelijk bij alle verschillen de PH's en temperaturen over het zelfde tijdsbestek meten!

de twee opties die ik zelf heb bedacht zijn; een overmaat zuur toevoegen of de temperatuur onder 0 brengen?

werkt dit?

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Ontleding acetylsalicylzuur in salicylzuur.

De vraag is natuurlijk met welke analytsetechniek je die ontbinding gaat vaststellen.

Temperatuur verlagen is uiteraard altijd goed. Vrijwel alle reactioe verlopen trager bij lagere temperatuur.

Invloed van de pH is een beetje moeilijker. Ken je het reactiemechanisme van de hydrolyse van een ester (hier acetylsalicylzuur)?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Ontleding acetylsalicylzuur in salicylzuur.

hydrolyse van een ester verloopt juist voornamelijk onder zure of basische condities. Dus zuur maken is niet verstandig.. Maar zelfs bij PH-7 zul je enige hydrolyse hebben. (afhankelijk van de tijd van meten, of het een significant effect is kun je bekijken door je sample na een tijd nog eens te meten)

Afkoelen is uiteraard een optie, dat vertraagt de reactie. Ik weet niet precies hoe je uiteindelijk wil gaan meten, maar je zou er ook aan kunnen denken om het water te verwijderen (zodat hydrolyse niet meer kan). In praktische zin bedoel ik het dan andersom, dus de aspirine en zuur uit de waterlaag extraheren met een organisch oplosmiddel. Hangt natuurlijk af of jet al het zuur eruit geextraheerd krijgt, en het is natuurlijk redelijk bewerkelijk.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Ontleding acetylsalicylzuur in salicylzuur.

Ik ben er ondertussen zelf uitgekomen maar voorals nog bedankt voor jullie hulp.

ik heb de reactie op ijs gezet en dit gaf het gewenste resultaat.

Tevens hebben we een voldoende gehaald.

Reageer