Allicine uit knoflook

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Allicine uit knoflook

Hallo allemaal,

Wij zijn 3 leerlingen uit VWO-6, en we hebben besloten om ons profielwerkstuk over allicine (een stof in knoflook) als antibiotica te doen.

We zijn bacteriën aan het kweken, en ons plan is om daar allicine en gewone antibiotica op uit te proberen.

Nu moeten we dus de allicine uit knoflook halen, maar bekend is dat allicine een vrij instabiele stof is.

We hadden een paar ideeën om de allicine te verkrijgen:

In verschillende bronnen staat dat allicine een relatief laag kookpunt heeft, en dat het dus verdampt bij het verhitten van knoflook. We zouden het knoflook dan kunnen verhitten, en het gas op kunnen vangen en af laten koelen.

Ook kwamen we op het idee om stoomdestillatie te gebruiken, omdat dit wordt gebruikt bij het zuiveren van vluchtige stoffen.

Onze vraag aan jullie is: zouden deze methoden kunnen werken?

En weten jullie misschien zelf nog methoden om allicine uit knoflook te verkrijgen?

Groet,

Gina, Jacques en Albert

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Allicine uit knoflook

Allicine wordt onwerkzaam voordat het kookt, een opstelling die jij voorstelt is dus niet mogelijk. Ik denk dat een solvent extractie nog het beste zal zijn.

http://www.nature.com/scientificamerican/j...can0385-114.pdf kan je misschien verder helpen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 164

Re: Allicine uit knoflook

een extractie lijkt mij ook de beste manier om dit gedaan te krijgen.

Je gaat wel vrij veel knoflook nodig hebben, in een artikel wat ik gelezen heb, verkregen de autuers 6 gram olie met allicine erin uit 4 kg knoflookteentjes.

Berichten: 4

Re: Allicine uit knoflook

een extractie lijkt mij ook de beste manier om dit gedaan te krijgen.

Je gaat wel vrij veel knoflook nodig hebben, in een artikel wat ik gelezen heb, verkregen de autuers 6 gram olie met allicine erin uit 4 kg knoflookteentjes.
We weten inderdaad al dat we aardig wat knoflook nodig zullen hebben, maar we hebben ook geen grote hoeveelheden allicine nodig.

Een paar druppeltjes kan al genoeg zijn!
Allicine wordt onwerkzaam voordat het kookt, een opstelling die jij voorstelt is dus niet mogelijk. Ik denk dat een solvent extractie nog het beste zal zijn.

http://www.nature.com/scientificamerican/j...can0385-114.pdf kan je misschien verder helpen.
Oké, bedankt voor de info!

De link werkt alleen niet, er staat:

"To read this article in full you will need to log in or gain access through a site license (see right)."

Ik heb een account aangemaakt en ingelogd, maar dat heeft niet geholpen.

Ik denk dat het een boek is, ik zal even verder naar de titel zoeken.

Over de solvent-reactie. Als ik het goed begrijp is dat een reactie waarbij je 2 oplosmiddelen gebruikt. In de ene lost de stof op die je nodig hebt, en in de andere de overige stoffen.

Volgens deze bron is allicine slecht oplosbaar in water, en goed oplosbaar in polaire organische stoffen:

`Allicin has a water solubility of about 2%, is moderately soluble in hexane, and is very soluble in organic solvent more polar than hexane.`

We zouden dan bijvoorbeeld een solvent reactie kunnen uitvoeren met water en bijv. ether als oplosmiddelen. De allicine zou dan in de ether moeten oplossen.

Denken jullie dat dit zou kunnen werken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Allicine uit knoflook

Jullie zitten in de goede richting te denken. Zelf denk ik dat ether net iets te polair zal zijn. Ik zal eerder voor THF (Tetrahydrofuran) gaan. Daarnaast denk ik niet dat er een waterfase nodig zal zijn voor de initiële extractie. Later is het wel mogelijk om jou fractie THF te wassen met een 20% NaCl oplossing in water om zo enkele verontreinigingen te verwijderen.

Als jullie de link doorspelen naar jullie docent kan hij/zij mogelijk via een universiteit het artikel wel downloaden. Nature is niet een onbekend tijdschrift.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 195

Re: Allicine uit knoflook

Zelf denk ik dat ether net iets te polair zal zijn. Ik zal eerder voor THF (Tetrahydrofuran) gaan.
THF is veel polairder dan (diethyl)ether en mengt met water (maar niet goed met zoutoplossing). Ether is best apolair en volgens mij geen slechte. Als je nog minder polair wilt kom je bij de alkanen uit, bv. petroleumether.

Berichten: 1

Re: Allicine uit knoflook

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: reclame maken doet u maar ergens anders.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Allicine uit knoflook

ok mijn fout. Ether zal dus een mogelijke solvent kunnen zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Allicine uit knoflook

Ik zou starten met een soxlett extractie met ether en fijngesneden knoflook.

Er valt wel wat voor te zeggen om dit fijnsnijden te doen in ether om zoveel mogelijk de oxidatie door luchtzuurstof te voorkomen.

Het afdampen van de ether van je extract bij zo laag mogelijke temperatuur en het product bewaren in vriezer of koelkast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Allicine uit knoflook

Gerard, en dan zeker de extractie uitvoeren onder een stikstof flow in de soxlett?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Allicine uit knoflook

Zou je wel graag zien maar voor school is het misschien wel veel gevraagd.

Het snijden onder ether vraag niet om extra voorzieningen en in mijn ervaring met extractieties van organisch materiaal leek het te helpen om oxidatie te verminderen maar ik geef direct toe dat ik nooit heb onderzocht of het echt helpt.

Berichten: 4

Re: Allicine uit knoflook

Dank voor jullie reacties!

Hmm, over een soxhlet extractie hebben we nog niet geleerd op school, maar na even zoeken op internet denk ik het te weten ;)

Volgens wikipedia is dit de opstelling:

Afbeelding

De bedoeling is dan dus dat we de knoflook in de ether (nr. 1 op de afbeelding) snijden, en vervolgens in de extractiebeker (nr. 4, 5) doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Allicine uit knoflook

Nee, de knoflook duw je in de extractiebeker (zo fijn als maar mogelijk is, tip: vriezer + keukenmachine) en tijdens het refluxen van de ether haalt het steeds meer organisch-oplosbare stoffen uit het residue. Zie dit als een koffiezetautomaat waarvan je de uitloop uit het filter weer terug bij het water laat lopen.

Berichten: 4

Re: Allicine uit knoflook

Oke, maar de knoflook moest onder ether gesneden worden om oxidatie door luchtzuurstof te voorkomen.
Er valt wel wat voor te zeggen om dit fijnsnijden te doen in ether om zoveel mogelijk de oxidatie door luchtzuurstof te voorkomen.
Hoe moeten we dat dan doen?

En na afloop van de extractie heb je dus ether met daarin allicine. Om de allicine te verkrijgen zouden we de ether dus aan de kook moeten brengen?

Re: Allicine uit knoflook

Met een mes in een in een glazen schaaltje met ether.

Drukverlaging zorgt ervoor dat het kookpunt omlaag gaat of in een schaaltje gieten en er met koude lucht overheen blazen.

Reageer