[scheikunde] N aantal H2O in een hydraat bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] N aantal H2O in een hydraat bepalen

Hallo allemaal,

Ik zit in HAVO 5 en heb morgen een scheikunde proef, die moet ik uiteraard eerst voorbereiden en ik moet een aantal vragen inleveren.

Nou heb ik een klein probleem bij een vraag, we moeten van verschillende hydraten de n-waarde berekenen/bepalen

Voorbeeld: Mg(NO3)2 . nH2O

Met behulp van een proef moeten we dit doen.

Ik zat zelf de denken aan eerst het Magnesiumnitraat .n-hydraat afwegen en dan verbranden + kijken wat voor gewicht je overhoud. ( Het gewicht dat er van af is is dus H2O )

Ik dacht:

Aantal gram Mg(NO3)2 . nH2O naar mol mbv molaire massa,

Het zelfde doen voor de overgebleven gram H2O naar mol mbv molaire massa

En nu weet ik het niet meer :P

Ik dacht H2O door Mg(NO3)2 delen?? Dan heb je toch de verhouden of heb ik het nu mis??

Bij voorbaat dank ;)

Berichten: 157

Re: [scheikunde] N aantal H2O in een hydraat bepalen

Verbranden. Ik denk dat je verwarmen bedoeld. Water kookt bij 100oC en je magnesiumnitraat veel hoger. Je moet hier wel op letten dat het zogeheten krystalwater moeilijker verdampt dan normaal water, dus je moet hoger gaan zitten dan 100oC. Ik zou zeggen iets van 180oC, 24 uur lang. Als je die tijd niet hebt, dan maar wat korter.

Nou de berekening. Bijna goed.

Je moet het idd afwegen en na drogen terug wegen. Hierdoor weet je hoeveel gram H2O er verdampt is.

Daarmee weet je ook hoeveel gram magnesiumnitraat zonder H2O je hebt.

Deze 2 omrekenen naar mol en je het de verhouding. Dus niet de molmassa van Mg(NO3)2 . nH2O uitrekenen, maar de molmassa van Mg(NO3)2 en nH2O afzonderlijk uitrekenen.

Deze op elkaar delen en natuurlijk even afronden op hele getallen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] N aantal H2O in een hydraat bepalen

sradracer schreef: Verbranden. Ik denk dat je verwarmen bedoeld. Water kookt bij 100oC en je magnesiumnitraat veel hoger. Je moet hier wel op letten dat het zogeheten krystalwater moeilijker verdampt dan normaal water, dus je moet hoger gaan zitten dan 100oC. Ik zou zeggen iets van 180oC, 24 uur lang. Als je die tijd niet hebt, dan maar wat korter.

Nou de berekening. Bijna goed.

Je moet het idd afwegen en na drogen terug wegen. Hierdoor weet je hoeveel gram H2O er verdampt is.

Daarmee weet je ook hoeveel gram magnesiumnitraat zonder H2O je hebt.

Deze 2 omrekenen naar mol en je het de verhouding. Dus niet de molmassa van Mg(NO3)2 . nH2O uitrekenen, maar de molmassa van Mg(NO3)2 en nH2O afzonderlijk uitrekenen.

Deze op elkaar delen en natuurlijk even afronden op hele getallen.
Nee :p ik bedoelde verwarmen tot de H2O weg is :p En we hebben een uur de tijd dus het hoeft allemaal niet zo professioneel, ik zit pas in HAVO 5 ( Ik snap het principe wel hoor )

Maar in ieder geval heel erg bedankt!

Dan mag wat mij part hier wel een slotje op, ik heb m'n antwoord al

Berichten: 157

Re: [scheikunde] N aantal H2O in een hydraat bepalen

je rond toch af op hele getallen, dus zo heel nauwkeurig komt het niet. Het wordt 24 uur gedroogd als je het zout als droogmiddel gebruikt.

Reageer