Springen naar inhoud

transcriptie afgebroken?

• Log in om te kunnen reageren

flippee

flippee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 14:55

Hallo allen,

Ik zit met een vraag waar ik niet meteen een antwoord op kan vinden.

Het gaat om het volgende:
Er is een mutatie (nonsense mutatie, stopcoden voor translatie) in het DNA van een prokaryoot en eukaryoot aangebracht.

Men gaat na mRNA extractie dit mMRNA op blot zetten en de vraag is nu:

zou je op die blot al kunnen zien of er iets misgelopen is in het mRNA?
Of moet je het eiwit extraheren en dat op blot zetten?

Volgens het antwoord dat ik heb zou bij prokaryoten inderdaad het al mogelijk kunnen zijn dat je een verschil ziet tegenover het wilde type. Het is namelijk zo dat bij prokaryoten de transcriptie vroegtijdig afgebroken kan worden.
Bij eukaryoten echter niet: hier zou je het eiwit/enzym moeten extraheren en op blot zetten.

Maar waarom is dit?

Ik weet dat er een verschil is tussen transcirptie beindiging bij prokaryoten (rho afhankelijk of rho onafhankelijl) vs eukaryoten waar je met transcrptie stop regios zit.

Alleen snap ik niet hoe dat stop codon in het DNA daar een rol in speelt?
Dit stop codon speelt toch enkel een rol in de translatie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

murru

murru

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 15:55

http://en.wikipedia....wiki/Rho_factor

Ik denk dat dit je op weg kan helpen. Laatste alinea.

flippee

flippee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 16:44

http://en.wikipedia....wiki/Rho_factor

Ik denk dat dit je op weg kan helpen. Laatste alinea.

Ok bedankt.

Als ik het goed begrepen heb, komt het hierop neer: doordat bij prokaryoten de transcriptie en translatie op dezelfde moment gebeuren, zit het ribosoom in de weg van de Rho factor. Wanneer er nu door een mutatie een stopcodon in het mRNA komt, zal het ribosoom hier stoppen en af het mRNA vallen. Hierdoor kan het Rho contact maken met het RNA polymerase en aldus de polymerase stoppen.

En dit in de veronderstelling dat in de buurt van het stopcoden op het mRNA er op het mRNA een Rho herkenningssite is (die dus normaal niet bereikbaar is voor het Rho omdat het ribosoom erop zit).

KLopt dit?
Alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures