Testen roestbestendigheid drukknopen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Testen roestbestendigheid drukknopen

Dag dames en heren,

Ik zit met een probleem wat snel opgelost moet worden en ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Ons bedrijf produceert vrouwenkleding en met name wikkelrokjes. Elke wikkelrok bestaat uit 16 drukknopen. Elke drukknoop bestaat uit 4 onderdelen, die vermoedelijk allemaal dezelfde samenstelling hebben.

Afbeelding

We produceren tussen de 40 en de 80.000 wikkelrokjes per jaar en jarenlang hebben we probleemloos gebruik gemaakt van deze drukknopen.

Deze zomer is het misgegaan, en zijn de drukknopen van een grote partij van wikkelrokkken gaan roesten. Hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de extreme luchtvochtigheid in onze fabriek in New Delhi, India maar zeker weten doen we dat niet.

In India hebben we nu een nieuwe - naar verluidt - roestbestendiger drukknopen gevonden die gemaakt is van wat ze "brass" noemen met een glimmend laagje chroom.

We willen absoluut zeker weten dat deze nieuwe drukknopen roestbestendiger zijn dan de oude drukknopen.

Hoe kan dit het beste onderzocht worden?

We hebben zelf lopen experimenteren met electrolyse van de nieuwe en oude drukknoop in een zout bad, de stroom (5 V, 500 mA) werd geleverd door koperen bedrading. Eigenlijk weten we niet goed wat met de resultaten moeten.

In eerste instantie zijn de drukknopen groen en zwart uitgeslagen en later in opgedroogde toestand lijkt de nieuwe drukknoop een koperen laagje te hebben, maar we hebben deze doorgeknipt en de binnenkant lijkt echt brons te zijn.

De oude drukknoop is wat matter van kleur geworden. Maar heeft geen koperen kleur gekregen.

We hebben ook op beide drukknopen enkele druppels zwavelzuur gedruppeld.

Dit genereerde een witgroene uitslag.

Waarschijnlijk denken jullie "stelletje amateurs!"

En gelijk hebben jullie :)

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Hoe kunnen we de nieuwe drukknopen (evt. zelf) op roestbestendigheid controleren?

Ik verneem graag jullie reactie!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Testen roestbestendigheid drukknopen

Stelletje amateurs !!! 8-)

Je gebruikt wel heel rigoreuze middelen om roestbestendigheid te controleren. Zo je al oxide krijgt met je experimenten: hier kan geen enkel middel tegenop.

Die oude batch knopen die ging roesten, waren die van staal? Dus roest is dan echt ijzerroest?

Als de nieuwe batch verchroomd is, dan zal dat niet snel roesten. Het feit dat er een koperlaag onder zit, geeft enige hoop dat het nog redelijk goed is verchroomd ook.

Als het echt verchroomd is dan zal het grootste probleem niet het roesten zijn, maar het loslaten van het chroom. Dan wordt de koperlaag zichtbaar.

Ik zou mijn tests eerder richten op de weerbaarheid van die chroomlaag. Een beetje mishandelen misschien, of zo´n ding aan je collega´s geven met de opdracht ze de hele dag in hun vingers te wrijven?

Als je roestbestendigheid van ijzer of staal wilt onderzoeken, dan zou ik die knopen een paar dagen in een badje met keukenzoutoplossing leggen. Iets van 30 g/l (zeewater). Niet afdekken.

Ik denk dat dat beter de zweet-, vocht- en luchtomstandigheden benadert dan electrolyse of bedruppelen met zwavelzuur.

Berichten: 2

Re: Testen roestbestendigheid drukknopen

Hey Marjanne,

Dankjewel voor je reactie! We gaan t uitproberen zoals je aangeeft.

Fijne dag!

Reageer