Groei op 'latere' leeftijd.

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Groei op 'latere' leeftijd.

Hallo,

Zo in de pubertijd vindt de groeispurt doorgaans plaats en daarna zou het met 18 jaar wel gebeurd zijn. Echter, nu heb ik wel eens gehoord/gelezen dat de groei bij een man door kan gaan tot het 25ste levensjaar. Vooral wanneer in het verleden (chronische) ziekte de groei enigzins tegengehouden heeft.

Wie kan dit beamen? Wie heeft ervaring of weet er meer van? Op welke manier moet deze late groei dan voorgesteld worden: langzaam, of opeens een spurt?

Hoe kan deze potentiele late groei eventueel bevorderd/gestimuleerd worden? Bepaalde voedsel bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

Ga eens naar biologieforum: lichaamsgroei...

Ik denk dat je daar al een deel van het antwoord op je vraag zal kunnen terugvinden !!

Beenderen groeien dus door een proces die zich voltrekt in de groeikraakbeenschijven. Nu, door (chronische) ziekte zou het kunnen dat bepaalde hormonen belemmerd worden, zodat die groeikraakbeenschijf er wel nog is, maar het proces van groeien kan zich niet volledig meer voltrekken. Wanneer die hormonen die de groei stimuleren plots wel weer aanwezig zijn, kan de groei opnieuw doorgaan, totdat er geen groeikraakbeenschijf meer is.

Tevens, zeggen dat men stopt met groeien op 18 jarige leeftijd is wel nogal radicaal, denk ik. Er zijn zoveel factoren die de groei beinvloeden, dat het wel kan voorkomen dat mensen blijven groeien tot hun 25ste, zonder ernstig ziek geweest te zijn of zo.

Berichten: 1

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

bibi schreef:Ga eens naar biologieforum: lichaamsgroei...

Ik denk dat je daar al een deel van het antwoord op je vraag zal kunnen terugvinden !!

Beenderen groeien dus door een proces die zich voltrekt in de groeikraakbeenschijven. Nu, door (chronische) ziekte zou het kunnen dat bepaalde hormonen belemmerd worden, zodat die groeikraakbeenschijf er wel nog is, maar het proces van groeien kan zich niet volledig meer voltrekken. Wanneer die hormonen die de groei stimuleren plots wel weer aanwezig zijn, kan de groei opnieuw doorgaan, totdat er geen groeikraakbeenschijf meer is.

Tevens, zeggen dat men stopt met groeien op 18 jarige leeftijd is wel nogal radicaal, denk ik. Er zijn zoveel factoren die de groei beinvloeden, dat het wel kan voorkomen dat mensen blijven groeien tot hun 25ste, zonder ernstig ziek geweest te zijn of zo.
Ik kan het nog mooier vertellen, ik ben chronisch ziek, bijna 40 en dit laatste half jaar 4 cm in lengte gegroeid en mijn voeten ongeveer 2 schoenmaten. Zit sinds een half jaar op homeopathy dus ik denk dat ik deze week even langs mijn dokter ga want ik ben in totale shock ;)

En dit is geen speculatie want half jaar geleden paspoort opgehaald, toen was ik nog 171 cm, net id kaart opgehaald en ik ben nu 175 cm, schoenen van vorig jaar kan ik niet meer aan, dit is eng!!

Berichten: 402

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

Het lijkt mij dat het iets te maken heeft met de productie van groeihormoon. Wellicht dat die ietwat geremd wordt bij ziekte en dat het later dan weer iets compenseert... zoiets misschien
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

Aangezien de groeischijven verbenen kan het groeihormoon daar niet meer op inwerken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 402

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

Ik kwam net in mijn boek over Kindergeneeskunde ('Kindergeneeskunde'; van den Brande) de volgende passage tegen:

"Als door een externe factor tijdelijk de groei wordt vertraagd (zoals door ondervoeding, coeliakie, emotionele deprivatie of glucocorticoïdenbehandeling), wordt het opheffen van de groeivertragende factore gevolgd door een aanzienlijke groeiversnelling, die vaak zolang doorgaat tot het oorspronkelijke groeikanaal weer wordt bereikt. Dit verschijnsel wordt inhaalgroei (‘catch-up growth’) genoemed en is tot nu toe niet verklaard."
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 1

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

polliepol schreef:Ik kan het nog mooier vertellen, ik ben chronisch ziek, bijna 40 en dit laatste half jaar 4 cm in lengte gegroeid en mijn voeten ongeveer 2 schoenmaten. Zit sinds een half jaar op homeopathy dus ik denk dat ik deze week even langs mijn dokter ga want ik ben in totale shock ;)

En dit is geen speculatie want half jaar geleden paspoort opgehaald, toen was ik nog 171 cm, net id kaart opgehaald en ik ben nu 175 cm, schoenen van vorig jaar kan ik niet meer aan, dit is eng!!
Wat is hemeopathy precies? zelf ben ik ook chronisch ziek en bijna 30 en wie weet dat ik ook nog wat centimters zou kunne groeien met deze methode! ben zelf 170 cm en voor een man is dat niet veel natuurlijk..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

Wat is hemeopathy precies? zelf ben ik ook chronisch ziek en bijna 30 en wie weet dat ik ook nog wat centimters zou kunne groeien met deze methode! ben zelf 170 cm en voor een man is dat niet veel natuurlijk..
Homeopathie is een geneeswijze die niet erkent wordt door de reguliere geneeskunde. De wikipedia pagina kan je wel wat meer vertellen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie

Ik citeer uit wikipedia:

Uit meerdere, onafhankelijke, onderzoeken blijkt dat homeopathie niet werkt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groei op 'latere' leeftijd.

Wat is hemeopathy precies? zelf ben ik ook chronisch ziek en bijna 30 en wie weet dat ik ook nog wat centimters zou kunne groeien met deze methode! ben zelf 170 cm en voor een man is dat niet veel natuurlijk..
Beste joophaas,

Zoals jona444 vermeldt is homeopathie niet bewezen effectief. Daar staat tegenover dat toch veel mensen er baat bij hebben en iedereen vrij is om zélf te kiezen hoe hij/zij benaderd of behandeld wilt worden. Ik wil je er verder op wijzen dat persoonlijke problematiek niet op prijs wordt gesteld op dit forum daar het merendeel niet kundig genoeg is om over de gezondheid van anderen te oordelen en daar de juiste adviezen op in te stellen. Voor de regels kun je onze bijsluiter met regels doorlezen. Jouw post heeft verder geen consequenties omdat je uit belangstelling reageerde op polliepol. Desalniettemin zullen adviezen richting jou en verdere persoonlijk getinte posts verwijderd worden, temeer jouw situatie zeer waarschijnlijk niet te vergelijken valt met die van polliepol (de ene chronische ziekte is de andere niet).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer