Springen naar inhoud

vervanger voor jood

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2011 - 11:34

Hoi iedereen,

Ik ben tegenwoordig toa op een middelbare school. We gebruiken hier voor een aantal proefjes jood.
Eerst moet er gekeken worden of jood oplost in water en daarna of jood oplost in alcohol. Vantevoren zet ik dan een aantal reagerenbuizen (met stop) met een flintertje jood klaar voor de leerlingen zodat ze alleen de vloeistof erbij hoeven te doen. Daarna leveren ze de buizen in zodat ik het op de juiste manier kan verwerken.
Een aantal andere toa's en ik zijn er alleen niet zo blij mee dat we iedere keer jood moeten opruimen en vragen ons af of er geen goede vervanger voor jood is.
Uiteraard kan ik ook een stof bedenken die wel oplost in alcohol en niet in water maar het zou mooi zijn als de kleur dan ook veranderd net zoals bij jood.
Ik ben dus op zoek naar een stof die oplost in alcohol en niet in water en die ook de kleur van de oplossing veranderd en die ook nog een gemakkelijk op te ruimen is (liefst door de leerlingen zelf). Kan iemand mij helpen ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 oktober 2011 - 13:08

Vind je jood te gevaarlijk?
Dat zie ik niet zo eigenlijk...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Nicola

Nicola

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2011 - 16:49

Over hoeveel flintertjes jood hebben we het hier?
Ik vraag me af wat de leerlingen met die kleine hoeveelheid jood uit halen waardoor het zo'n probleem wordt om het op te ruimen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures