PWS - bepaling ijzer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

PWS - bepaling ijzer

Beste mensen van Chemieforum,

Ik ben bezig met mijn ProfielWerkStuk en wil een bepaling ijzer uitvoeren in een oplossing waar ook groen blad korrels, calcium en nog wat andere (onbekende) stoffen zitten behalve ijzer.

Nu heb ik al eerder een IJzertitratie geprobeerd met kaliumpermanganaat (gedaan omdat de Bio-leraar het wel leuk leek) en dat gaat dus duidelijk niet omdat alles mee reageert en er bijna een Liter van de standaard concentratie nodig was om een (omaatjes) roze oplossing te krijgen...

Nu had ik in de BINAS gekeken en in tabel 45 A (zouten in water: schematisch overzicht) en daar staat dat Ijzer slecht oplost samen met Zwavel. Nu dacht ik dus bij mijn oplossing een overmaat zwavel toe te voegen en dan weeg ik vervolgens de ontstane vaste stof af om de hoeveelheid ijzer te bepalen. En ik weet dat ik het dan moet verhitten, maar weet iemand dan hoever ik het moet verhitten en voor hoe lang? (nu weet ik alleen niet of ook Fe3+ mee reageert en of er andere stoffen mee reageren.)

Alvast héél erg bedankt voor een reactie, want ik zit op dit moment echt muurvast met mijn PWS als ik niets kan verzinnen hierop!

Max Rätze

PS sorry als dit al is eerder gevraagd is maar ik kon niks vinden hierover op het forum.

Re: PWS - bepaling ijzer

Je moet de goede zoektermen gebruiken en dan had je het volgende topic gevonden.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...52&hl=ferrozine

Reageer