[SK] Ionen aantonen in water?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[SK] Ionen aantonen in water?

Als onderdeel van een PO moeten we onderzoeken welke ionen voorkomen in slootwater.

Nou willen we kijken of de volgende ionen aanwezig zijn:

sulfaat

fosfaat

chloor(ide)

Maar nou komen we er nog niet echt uit. Met neerslagreacties (Binas 45a) kunnen we wel een begin maken, maar dan ben je er nog niet...

Bijvoorbeeld: Voor sulfaat willen we bariumnitraat gebruiken, maar hiermee sluit je nog niet alle andere stoffen uit. Indien bariumnitraat een neerslag geeft in het water, kan dit de SO4 zijn, maar ook nog sulfiet, carbonaat en fosfaat.

Wie weet hoe we kunnen uitsluiten dat de neerslag van één van de andere stoffen is?

Wie kan ons een beetje op weg helpen?

Berichten: 17

Re: [SK] Ionen aantonen in water?

Je kan ook kijken naar de kleur van de neerslag, als deze ook overeen komt zijn er nog andere testen aanwezig (ik heb ook zoiets moeten doen maar dan met opgeloste stoffen in grond) die alleen op sulfaat werken ik weet alleen niet hoe die heten die hadden ze bij ons op school

Berichten: 2

Re: [SK] Ionen aantonen in water?

Thnx.

Ik heb vandaag even gekeken, en volgens mij zou het met de kleuren indd wel werken.

Weet je toevallig ook waar ik de kleuren van die zouten ergens kan vinden? In binas staan ze lang niet allemaal...

(zelf gewoon alle oplossingen proberen voor de kleur geeft volgens de TOA te veel werk en afval :s )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [SK] Ionen aantonen in water?

Als je naar kleuren wil gaan zoeken, krijg je niet ondenkbeeldig te maken met het feit dat je water vele soorten ionen bevat, waardoor je ook vele neerslagmogelijkheden hebt. En dus vele zoutmengsels zou kunnen krijgen. Die meestal een wat onbestemde, grijzige (meng) kleur zullen hebben. Waarmee dus volgens mij je probleem niet is opgelost (pun not intended) :P En ik heb helaas ook niet voldoende verstand van deze materie om het probleem WEL op te lossen :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer