Buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 244

Buffer

Ik ben op school bezig geweest met buffers bereiden, op zich een makkelijke opgave.

Alleen de manier waarop ik dat deed, lijkt mij erg onnauwkeurig: afwegen zwak zuur/zwakke base en oplossen in 95% van het eindvolume, pH stellen met 1 tot 6 M (afhankelijk van de bufferconcentratie) sterk zuur/sterke base en dan in het bekerglas aanvullen.

Een bekerglas is volgens mij wel erg onnauwkeurig.

Ik denk een betere procedure te hebben:

Afwegen zwak zuur/zwakke base en oplossen in 95% van het eindvolume, gemeten met een maatcilinder waarin het eindvolume past. pH stellen met sterk zuur/sterke base en dan overgieten in de maatcilinder en aanvullen tot het eindvolume. Vervolgens in het bekerglas/erlenmeyer teruggieten om het nog te mengen.

Wat zeggen jullie hiervan?

Re: Buffer

Waarvoor dient een buffer? wat gebeurt er als het volume verandert?

PS. Ik zou je aanraden je meer je verdiepen in het hoe en waarom dingen in een protocol gedaan worden. Denk je dat de opstellers van de voorschriften minder weten van het vak dan iemand in opleiding?

8-[ Sorry het staat een beetje cru en ik weet niet zo gauw hoe ik het anders moet formuleren. 8-[

Berichten: 244

Re: Buffer

Sorry Gerard, maar waarom denk je dat ik dit vraag? Dit heb ik niet uit een voorschrift, daar gaat het totaal niet over.

Een buffer dient om de pH van een oplossing vast te stellen en die pH verandert in niet als het volume verandert.

Maar ik heb gelezen dat in sommige toepassingen, waar ik ook mee ga werken, namelijk HPLC, de ionsterkte niet onbelangrijk is. En een bekerglas dan als 'maatbeker' gebruiken, lijkt mij onnauwkeurig, aangezien dit soort reagens oplossingen normaliter nog wel met enige nauwkeurigheid gemaakt worden... Wat zeg jij daarvan?

Ik moet zeggen: ik ben zeer lang weg geweest van school (2 jaar wegens ziekte) en probeer nu weer terug te komen. Sommige dingen weet ik niet eens meer hoe ik het geleerd heb. Dus vandaar dat ik dit vraag.

Berichten: 244

Re: Buffer

Dit bericht was trouwens niet om medelijden of whatsoever te vragen, het is in ieder geval niet onaardig bedoeld, ook al staat het er misschien wel zo. Dat dat in ieder geval bekend is :) .

Berichten: 244

Re: Buffer

Probleem opgelost, toch bedankt voor de medewerking :) .

Reageer