Springen naar inhoud

Polycondensatie

• Log in om te kunnen reageren

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 18:41

Ik zit met een vraagje, tijdens mijn practicum moet ik een polycondensatie doen, wat leidt tot 11-amino-undecaanzuur.

We moeten echter met 2 naalden een septum doorprikken. De ene naald blaast lucht in de kolf, terwijl de andere naald de lucht wegzuigt.

Ik vraag mij nu echter af, waarom moet er een doorstroming zijn van lucht doorheen deze kolf?

Alvast bedankt,

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nicola

Nicola

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 18:52

Bedoel je dat je 11-amino-undecaanzuur polymeriseert?

Het enige dat ik kan bedenken is dat de luchtstoom dient om het gevormde water af te voeren dat zich wellicht in de ruimte boven het reactiemengsel zou kunnen verzamelen. Door het afvoeren van dit water, in de vorm van waterdamp, kun je nl. de polymerisatiegraad verhogen. In dat geval zou ik ervoor zorgen om droge lucht aan te voeren.

Veranderd door Nicola, 25 oktober 2011 - 18:53

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2011 - 14:48

Dat bedoelde ik inderdaad :) Het was een foutje van mij :)

11-amino-undecaanzuur moet dus polymeriseren.

Je uitleg klinkt heel aannemelijk, en ik zat deze morgen tijdens het practicum zelf ook in die richting te denken.

Bedankt vor de uitleg,

Mvg

yump

yump

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2011 - 20:26

polycondensaties zijn evenwichten, verwijder je het water niet dan zal de polymerisatiegraad laag blijven

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 13:39

Afhankelijk van de temperatuur waarop de reactie gebeurt, moet je de kolf doorblazen met (droge) stikstof, om oxidatie door luchtzuurstof te beletten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures