Test vetoplossend vermogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Test vetoplossend vermogen

Hallo

Ik ben voor school bezig met mijn stage. Een onderdeel van de stage opdracht is dat ik het vetoplossend vermogen moet bepalen / meten en ook documenteren. Dit zodat de verschillende reinigings middelen met elkaar vergeleken kunnen worden.

Nu is dit iets waar ze binnen het bedrijf nog niet echt veel mee bezig zijn geweest, zodat er niet een duidelijk protecol voor is.

Als 1e proef heb ik een kunstof plaat genomen van ongeveer 100cm lang en 30 cm breed. Deze heb ik verdeeld in vlakken van 10cm (10 vakken).

In het bovenste vak kan ik iets van een vet (boter, olie enz) aanbrengen. Vervolgens daarop 2 verschillende reinigingsmiddelen sprayen.

Het idee is dat je kan zien hoe ver het mensel van reinigingsmiddel en vet naar beneden druipt en dat je ook kan voelen hoe vet het daar aanvoelt. Daarnaast kan je visueel bepalen hoeveel van het vet nog op de aanbrengplaats aanwezig is, eventueel ook een 2e keer nadat je er met een doek over heen gevreven hebt.

Hiermee kan je wel enigzins een verschil in de producten aantonenen, maar het is allemaal wel wat vaag en een beetje op gevoel. Weten jullie of er ergens een bepaalde methode beschreven is, of weten jullie zelf een methode.

Het hoeft ook niet een volledig iets te zijn, met goede ideen kan ik denk ik al een heel eind komen.

Alvast bedankt.

Groet,

Bert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Test vetoplossend vermogen

De meeste reinigingsproducten lossen vet niet op maar brengen het als emulsie in de waterfase. Om dit voor elkaar te krijgen is er een bepaalde mate van mechanische kracht en vaak ook een verhoogde temperatuur voor nodig.

Het weken in koud water van een koekenpan met vet er in zal weinig effect hebben maar neem jij warm water en een afwasborstel is het klusje zo geklaard.

Ten eerste is het vele malen makkelijker om vet te verweideren wanneer deze vloeibaar is (temperatuur) daarnaast moet het afwasmiddel bolletjes vet maken om deze te emulgeren, een plak vet heeft weinig oppervlak en met borstelen maak je eigenlijk het oppervlak zo dat je het middel de kans geeft om te gaan hechten.

Het gebruiken van een visuele bepaling is niet bepaald objectief, je kan denken aan een weeg methode bijvoorbeeld

Boter en margarine bevat ongeveer 16% water wat in jouw geval storing kan opleveren. Je kan beter olie en (ouderwets) blokken frituurvet nemen. dan heb je 100% vet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 8

Re: Test vetoplossend vermogen

Ik heb nu het volgende gedaan.

6 afsluitbare potjes genomen, in 3 daarvan een gelijke hoeveelheid boter gedaan, in de 3 andere potjes een gelijke hoeveelheid hydroliek olie.

Als oplosmiddel heb ik water, een glasreiniger en ethanol gebruikt.

Van deze oplosmiddelen heb ik het droge stof gehalte bepaald.

Eerst heb ik de potjes een weekend gewoon laten staan. Van de vloeistof heb ik een monster genomen en ook het droge stofgehalte bepaald.

Vervolgens heb ik de potjes gedurende enige tijd op een roerder gehad zodat alles goed fijn in de oplossing kwam (tussen de verschillende oplosmiddelen was een duidelijk verschil te zien).

Van de vloeistof heb ik weer het droge stof gehalte bepaald.

Als 3e en laatste manier om het op te lossen heb ik de potjes 20 minuten op een roerder geplaatst waarvan de plaat op 150 0C zat. Hierna heb ik de oplossing gecentrifugeerd en van de vloeistof het droge stof gehalte bepaald.

Er zaten in het droge stofgehalte wel verschillen, het waren echter geen hoge percentages. Ik weet niet of dit een methode kan zijn om het verschil aan te tonen of dat ik totaal een andere kant op moet gaan denken.

Reageer