[scheikunde] Vragen over toets

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Vragen over toets

Hallo iedereen,

Deze vraag is uitsluitend voor mensen die zeker zijn van hun antwoorden. Aan de , ik denk dat, antwoorden zou ik helaas niks hebben. :$

Naar aanleiding van mijn gegeven antwoorden op een toets, welke vervolgens fout zijn gerekend door de leraar, wil ik aan jullie vragen of deze terecht zijn beoordeeld of niet. Zo gaat het om 4 vragen waar ik ieder 2 punten voor kan krijgen. Heb op al deze 4 vragen geen één punt gekregen. Aangezien ik binnenkort een gesprek met de leraar heb, wil ik kijken of ik geen larikoek vertel en wat wel en niet waar is van mijn antwoord. Ook zou ik graag willen weten hoeveel punten ik nog verdien. Hier de vraagstellingen:

1. Wat gebeurt er als je energie toevoegt aan koper, welke veranderingen vinden plaats? Mijn antwoord geleiding en warmte. Het juiste antwoord: uitzettingscoeffient en temperatuur.

2. In beker A zit zuiver water, in beker B zit fysiologisch zout. Wat gebeurt er in in cel met betrekking tot stofwisseling? Mijn antwoord er wordt gebruik gemaakt van osmose en diffusie. Osmose bij water, diffusie bij zoutdeeltjes, dus in fysiologisch zout. Na+ en Cl- kan alleen via diffusie een celmembraan passeren. Het juiste antwoord: alleen osmose

3. Welke wet(ten) komen voor tijdens een botsing? Mijn antwoord derde wet van newton, namelijk actie/reactie. Het juiste antwoord: 2de en 3de wet. Mijn idee: Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van de 2de wet voor de botsing en na de botsing. Maar de vraagstelling gaat alleen over welke wet van toepassing is tijdens de botsing en tijdens de botsing heb je nog niks te maken met de 2de wet.

4. Welke wet(ten) komen voor bij een auto dat 5 km/uur rijdt. Mijn antwoord 1ste en 2de wet, waarom 1ste wet eenparige beweging (kan alleen bij ideale omstandigheden), 2de wet omdat wanneer er wrijvingskracht optreed je aldoor gas moet blijven geven om 5 km/uur te blijven rijden. Het juiste antwoord: alleen 1ste wet.

Alvast bedankt voor jullie beoordeling, het zou mij ontzettend helpen.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Vragen over toets

2.

Helemaal correcte oplossing van je leraar. Na en Cl ionen kunnen nooit door eenvoudige diffusie doorheen een celmembraan gaan. Enkel kunnen zij een effect uitoefenen via osmose.

Als je écht wil muggeziften kan je zeggen dat er Na en Cl ionenkanalen bestaan in de celmembraan, maar ik vermoed dat de vraag enkel maar handelt over een gewone fosfolipide dubbellaag als celmembraan.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vragen over toets

Dankjewel voor je antwoord. Wat je zegt klopt inderdaad, alleen staat het niet in de vraagstelling van de leraar. Heb verschillende dingen gevonden op wikipedia die wijzen op diffusie. Er staat in dat concentratie water alleen via een semi-permeabele wand doorlaatbaar is. Water kan vrij bewegen in een cel, opgeloste zouten niet. Er staat ook dat een klein ion makkelijker diffundeert. Daarnaast heb ik gevonden dat fysiologisch zout bestaat uit ionen. Natrium ionen kunnen de celmembraan alleen passeren dmv diffusie en ga zo maar door..

Zal het zo zijn of ik zit ik nu echt gewoon fout. Sorry dat ik zo pietluttig ben maar dit verschil is net genoeg om van een onvoldoende naar een voldoende te gaan. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vragen over toets

Bij 4 heb je gewoon gelijk. Ik zou graag de letterlijke redenatie van je leraar willen weten.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vragen over toets

De letterlijke redenering is dat bij de 2de wet van newton alleen een versnelling kan plaatsvinden. Het kan dus niet waar zijn volgens hem. Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. De aarde heeft nooit een ideale omgeving. Er is altijd wrijvingskracht aanwezig. Je moet dus continu versnellen wil je de snelheid van 5 km/ uur behouden.. graag zou ik jou mening ook willen horen, zodat ik dit eventueel kan gebruiken voor het sterker maken van mijn argumenten.. dankjewel ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vragen over toets

Een vertraging door wrijving is niets anders dan een negatieve versnelling. Om die 5 km/h te houden, moet F gelijk zijn aan 0. F = m * a. m is een constante. a moet dus voor een constante snelheid gelijk zijn aan 0. Dit kan alleen als alle positieve en negatieve versnellingen elkaar opheffen.

Het ligt er dus een beetje aan welke interpretatie je leraar daaraan geeft; in de echte wereld zou een auto zonder manier van acceleratie binnen mum van tijd stil staan.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Vragen over toets

Voor het juiste antwoord krijg ik 1 punt en voor de juiste uitleg ook 1. Dat betekend dus dat ik sws recht heb op 1 punt omdat ik het juiste antwoord heb gegeven lijkt me?

Reageer