effectieve kernlading

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

effectieve kernlading

Halllo!

Ik snap niet waarom de effectieve kernlading toeneemt van links naar rechts binnen dezelfde periode, en deze kernlading nagenoeg constant blijft binnen dezelfde groep

Ik weet dat hoe hoger de kernlading, hoe beter de elektronen worden aangetrokken tot de kern, waardoor het atoom kleiner wordt en dat s-elektronen een hogere kernlading hebben dan p-elektronen (binnen hetzelfde hoofdkwantumgetal) omdat s-elektronen dichter bij de kern zitten en minder afscherming door de tussenliggende elektronen.

Maar waarom neemt dan de effectieve kernlading toe van links naar rechts in de tabel? en blijft deze kernlading constant binnen dezelfde groep? (dit veronderstel ik toch, want het staat zo in mijn cursus)

Mvg

Berichten: 8

Re: effectieve kernlading

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: effectieve kernlading

Ongeduld... :x

Berichten: 8

Re: effectieve kernlading

weet u het?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: effectieve kernlading

De effectieve kernlading Zeff van een atoom is de elektrische lading van de atoomkern die de elektronen in de buitenste schillen lijken te ondervinden als men de echte kernlading corrigeert voor de afscherming daarvan door elektronen in lager gelegen schillen.
Bron: klik

Wat gebeurt er met het aantal electronen in de buitenste schillen als je in het Periodiek Systeem van links naar rechts gaat. Wat betekent dat voor de effectieve kernlading (lees de definitie). En wat als je binnen een hoofdgroep van boven naar beneden gaat?

En nou niet meer zo ongeduldig ;) . Vaak duurt het dan nog veel langer voordat je antwoord krijgt... We zitten hier voor ons eigen plezier, niet voor het jouwe. [-X

Reageer