Evenwichtsreacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 92

Evenwichtsreacties

Heb enkele vraagjes ivm het chemisch evenwicht:

1) Kan iemand mij uitleggen hoe het veranderen van de temperatuur het chemisch evenwicht beïnvloedt (bij exo- en endotherme reacties)

2) Als het evenwicht verschuift, verandert de snelheidsconstante dan ook?

3) Heeft het verschuiven van het evenwicht invloed op de snelheid (kinetica) van de reactie?

Graag echte (zo eenvoudig mogelijke) uitleg en geen links kopiëren van Wikipedia ofzo, want daar staat het nogal moeilijk uitgelegd.

Bedankt! ;)

Berichten: 92

Re: Evenwichtsreacties

***vraag 2: snelheidsconstante moet evenwichtsconstante zijn

Berichten: 150

Re: Evenwichtsreacties

1) moet toch wel ergens op het net te vinden zijn?

2) Evenwichtsconstante is constant voor één gegeven temperatuur, bij een verschuiving van evenwicht zal er gestreefd worden naar die oorspronkelijke evenwichtstoestand, tot weer aan de evenwichtsconstante voldaan is.

3) Ik dacht van niet. Alleszinds weet ik zeker dat een katalysator (verhoging van reactiesnelheid) NOOIT de ligging van het evenwicht beïnvloedt.

Berichten: 164

Re: Evenwichtsreacties

vraag 1: het principe van Le Châtelier

Berichten: 27

Re: Evenwichtsreacties

1) Vat de warmte eens op als een stof en schrijf die bij de andere stoffen in de reactievergelijking. Dus zet 'warmte' rechts van de pijl bij exotherme reacties en links van de pijl bij endotherme reacties. Nu kun je duidelijk zien wat er gebeurt als je warmte toevoegd (reactie bij hogere temperatuur) of warmte onttrekt (reactie bij lager temperatuur).

2) nee, zoals de naam al aangeeft is dit een constante.

3) Vreemde vraag. Hoe verder je van de evenwichtstoestand af bent des te sneller zal de reactie zijn.

Reageer