[scheikunde] pH daling alcoholvorming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] pH daling alcoholvorming

Wij hebben voor een opdracht verschillende suikers vergist met een Saccaromyces Cerevisiae (bovengistend biergist) en kregen hieruit enkele opvallende resultaten die ik niet kan verklaren en ik hoop een van jullie wel...

Lactose werd omgezet naar ethanol wat enkel te verklaren zou zijn als de lactose door enzymen is omgezet naar zijn bestanddelen glucose en galactose, dit kan ik nog verklaren... maar nu hierbij is de pH nauwelijks gedaald... en daar zit mijn probleem... bij de vorming van ethanol uit glucose ontstaat CO2 en daardoor H2CO3 en dus H+ en HCO3- maar het fenolrood wat in de suikeroplossing zit is niet verkleurd naar geel of oranje.

Het buisje met glucose vertoont het tegenovergestelde geen ethanolvorming en wel geel fenolrood.

De ethanolbepaling is uitgevoerd met een Megazyme ethanol kit.

Meerdere groepen hebben een vergelijkbaar resultaat dus mijn eerste gedachte dat de 2 buisjes verwisseld waren bij de meting gaat dan niet meer op...

dus help... aub stuur mijn gedachten de goede kant op...

Berichten: 150

Re: [scheikunde] pH daling alcoholvorming

Een oplossing die aan lucht wordt blootgesteld zal in principe altijd zuur worden na verloop van tijd, door het aanwezige CO2 in de lucht. Dat is zo'n beetje het enige wat ik kon bedenken wat je waarneming bij dat laatste buisje kan verklaren?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH daling alcoholvorming

Laat maar, snap het al

C6H12O6 -> 2 C3H4O3 + 2H+

de omzetting van glucose naar pyrodruivenzuur maakt het zuur!!!

en dan is het ethanol nog niet gevormd

bij de vorming van ethanol wordt de H+ weer opgenomen dus dat kan ervoor zorgen dat bij lactose de zuurgraad hoog blijft (boven de 8,0 in dit geval)

bij de glucose is wel pyrodruivenzuur gevormd maar weinig ethanol dus het blijft zuur

...

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH daling alcoholvorming

oja de gisten zijn anaëroob gekweekt dus blootstelling aan lucht is het niet. bij de vorming van ethanol komt ook koolstofdioxide vrij waardoor het iets zuurder wordt maar koolzuur is maar een zwak zuur he

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] pH daling alcoholvorming

Ik vermoed dat de pH daling veroorzaakt wordt door infectie van melkzuurbacteriën. Zuivere bakkersgist kan namelijk geen lactose (melksuiker) verteren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer