Airbag namaken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

Airbag namaken

Hoihoi,

Wederom veel te lang geleden dat ik dit forum bezocht heb (schaam schaam...)

Ik zit met het volgende:

Binnenkort houdt de UGent een 'kinderuniversiteit'. Hierbij kunnen kinderen (ik geloof van de middelbare school) in aanraking komen met het gekke leven op een universiteit.

Het thema van deze dag is GEWELDIG!

Eén van de ideeën die we hadden was het maken van een miniatuur airbag.

In deze airbag zit NaN3 met nog kaliumnitraat om de vrijgekomen Na te oxideren...

Nu is de vraag: heeft iemand ervaring met het uitvoeren van deze reactie op kleine schaal?

Ik heb al enkele "prototype's", maar mocht iemand precies weten hoe het kan zou dat handig zijn.

Ons idee was om de reactie te initiëren met de vonk van een (piëzo-)elektrische aansteker, en dan met de vrijgekomen gassen een ballon te vullen.

- Zou dit in een plastic container kunnen, of gaat er teveel warmte vrijkomen daarvoor?

- Zal de vonk van de aansteker 'sterk' genoeg zijn om de reactie te ontsteken.

- Is dit überhaupt haalbaar? Mijn supervisor ziet dit alvast erg zitten, maar ik heb zo mijn twijfels bij de haalbaarheid. (zo moet bvb. volgens mij een "filtertje" zitten tussen de container en de ballon om te voorkomen dat er NaN3 of elementair Na in de ballon komt...)

Alvast bedankt voor de hulp!

(ps: WOelen: Nitrocellulose komt ook aan bod, bedankt voor de schitterende uitleg op je website!)

Berichten: 3.145

Re: Airbag namaken

Ik zou dit experiment doen met een mix van NaN3 en Na2CO3. Deze mix zorgt er ook wel voor dat er geen elementair natrium overblijft en de kans op een zeer heftige (bijna explosieve) reactie is een stuk kleiner. Bedenk wel, een oxidator als KNO3 met een reductor als natrium kan flink vuurwerk geven.

In een auto zit de mix in een metalen container, met kleine openingen om het ontstane stikstof er uit te laten. Dit voorkomt dat hete mix in de ballon komt. De ontsteking kan met een kleine gloeidraad, welke ingebed wordt in de mix van natriumazide en natriumcarbonaat. Het vonkje van zo'n keukenaansteker lijkt mij niet genoeg om de mix te initieren.

Al met al denk ik dat dit best nog wel een lastige demo wordt en ik zou eerst flink experimenteren hiermee voordat je dit voor een publiek opvoert. Let ook goed op met de giftigheid van azides, dit spul is echt behoorlijk link. Ik kan me ook voorstellen dat het een vrij kostbare aangelegenheid gaat worden, zeker als je veel vooraf moet experimenteren. Natriumazide is een dure stof en je hebt toch wel relatief veel nodig om een beetje leuk volume aan gas voor de demo te krijgen.

Afval van natriumazide moet je vernietigen met natrium- of kaliumnitriet. Los kleine overmaat van het nitriet op in water en voeg de oplossing met azide toe. Voeg dan beetje bij beetje verdund zoutzuur toe om alles om te zetten in stikstof. Zodra je bruine kleur ziet van NO2, dan is alle azide vernietigd en ontleed je de overmaat nitriet met het zuur. Stop op dat moment met toevoegen van zuur. Wat nu overblijft kan in de gootsteen. Azide mag je zeker niet wegspoelen door de gootsteen.

Berichten: 318

Re: Airbag namaken

Hoi,

We hebben vorige week eventjes de test gedaan.

Behoorlijk grappig, zo samen met de prof experimentjes uitvoeren. Vooral omdat ze continue het gevaar aan't weglachen was. (als in: "hoho, straks liggen we hier allebei dood in het labo! hahaha")

Maar bon, alles verliep wel netjes.

We hebben een 170mg NaN3 in een proefbuis gebracht, en daarover een ballon getrokken.

Deze proefbuis in een vlam gehouden (bunsenbrander) en dat gaf een leuk klein plofje. Nu woensdag testen we het ook eens met KNO3 erbij normaal. Ik zal misschien de hoeveelheid eerst wat verminderen gezien je zegt dat het nogal gevaarlijk is...

Alleszins: het idee om een miniatuurauto te gebruiken hebben we al opzij geschoven ;)

Het gevormde Na (dat trouwens netjes aan de wand van de proefbuis kleefde) hebben we "weggehaald" door voorzichtig wat water erbij te voegen. No biggie gezien het ging om minder dan 60mg...

Goede tip voor het vernietigen van de natriumazide. I'll keep it in mind.

Het plan is dus om een stuk of 5 proefbuisjes voor te bereiden, en die dan mooi gesloten te laten tot na de proef. Zo is het, denk ik, toch behoorlijk veilig.

Nasty stuff toch wel dat azide... (even giftig als KCN las ik...)

Mercikes voor de tips!

Reageer