T-test?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

T-test?

Voor mijn eindwerk bespreek ik een product van bij ons op het werk. De testen die we daarop doen zijn concentraties van IPA en ethanol berekenen via GC.

Het probleem dat zich voordoet is dat onze resultaten meestal buiten tolleranties vallen. Ik heb een 50 tal metingen (gemeten over een periode van anderhalf jaar en 1 resultaat per staal). Onze tolleranties liggen op 0.1% als maximum concentratie. Als ik van deze metingen het gemiddelde neem kom ik op 0.157% en een standaardafwijking van 0.04836.

Nu wou ik proberen te bewijzen dat de maximumwaarde niet realistisch zijn in verhouding met onze waarnemingen, aangezien meer dan de helft van de resultaten buiten tolleranties vallen (waarbij een resultaat van 0.14 aanvaard wordt als 0.1%)

Ik wou dit met een eenzijdige t-test doen, maar nu begin ik toch te twijfelen. Is dit de juiste methode om dit te bewijzen of kan ik beter een andere test/methode nemen?

Re: T-test?

Ik vindt het een moeizaam verhaal.

Een maximum tolerantie mag je niet overschrijden en 0,1% is volgens mij gewoon 0,100% en geen 0,14% of is mischien 0,149% ook nog aanvaardbaar?

De getallen op zich laten zien dat of jullie product niet aan de eisen voldoet of dat er een systematische fout in de analyse zit.

Een andere vraag is hoe absoluut is de maximum concentratie en waarop is deze gebaseerd.

Berichten: 36

Re: T-test?

Bij ons wordt afgerond volgens de regels van de wiskunde dus 0.14 valt onder 0.1.

Geen idee waar ze die maximum op gebaseerd hebben, maar dat is een waarde dat het werk zelf bepaald heeft als maximum. De wettelijke norm ligt veel hoger. Daarom dat ik dat op een deftige manier wil bewijzen zodat de maximum norm omhoog gaat (wat minder miserie is voor ons)

Onze gc berekend zelf de concentraties en die berekend op 2 cijfers na de komma (met een ijklijnmethode en IS) 0.149 kent de GC niet en zegt hij 0.15 wat dus 0.2 wordt.

De reden dat we deze metingen doen is omdat dit product verder verwerkt wordt tot verf en er een wettelijke norm is voor de hoeveelheid vluchtige stoffen.

Dat is dus net het hele punt waar ik een beetje duidelijkheid in wil brengen. Zelf producten met een waarde van 0.2 worden gewoon aanvaard (mits heel wat papierwerk). Dus ik dacht als ik kan bewijzen dat er zoveel resultaten buiten de tolleranties liggen (en uiteindelijk toch aanvaard worden), is het dan geen mogelijkheid dat die tolleranties niet realistisch zijn? Ofwel dat het tijd wordt om het hele proces nog eens te bekijken.

Re: T-test?

Kijk op de volgende link eens onder Eenzijdig of tweezijdig toetsen/ Eenzijdig toetsen.

http://www.wynneconsult.com/root/HomePageKB012.htm

Hiermee kun je toetsen of je resultaat met bepaalde betrouwbaarheid wel of niet groter is dan de norm

Reageer