[scheikunde] Kwantitatieve analyse waterstofperoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Kwantitatieve analyse waterstofperoxide

Wij moeten voor een praktische opdracht op school het gehalte waterstofperoxide aantonen in een flesje met waterstofperoxide en water. We hebben gezocht naar methodes, maar we kunnen alleen maar kwalitatieve methodes vinden, waar we dus niet heel veel mee kunnen. Er is wel 1 tip gegeven, namelijk dat er een methode is waar je ammoniumheptamolybdaatoplossing als katalysator gebruikt.

Hoe kunnen wij dit nauwkeurig doen? We moeten het wel doen met de materialen die op school aanwezig zijn.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Kwantitatieve analyse waterstofperoxide

Ik zou zeggen: titreren! Alleen hopen dat er geen andere oxiderende stoffen in het mengsel zitten, ik neem aan dat je daar achter kunt komen.

Waterstofperoxide reageert met jodide in zuur mileu: de waterstofperoxide oxideert de jodide tot jood, wat een mooie kleur geeft (bruinig). Nu nog iets om de jood mee te laten wegreageren en uiteraard kwantitatief te bepalen: een thiosulfaatoplossing van BEKENDE sterkte (zoek ook even op over titerstelling van thiosulfaat) en een geschikte indicator. Over deze titratie is voldoende te vinden, voorschriften staan op internet.

Ik denk dat je zo wel wat moet kunnen.

Reageer