Bedrijf Esters

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Bedrijf Esters

Hallo mensen,

Aangezien ik het op internet niet kan vinden en jullie er veel verstand van hebben, plaats ik mijn vraag hier.

Ik maak samen met mijn vriendin het profielwerkstuk over esters. We willen een bedrijf vinden dat esters produceert en proberen een rondleiding te regelen, zodat we zelf kunnen zien hoe het in zijn werk gaat.

Nu is mijn vraag of jullie bedrijven/fabrieken die kleinschalig en of grootschalig esters produceren. Dit mogen alle esters zijn, dus weekmakers en conserveringsmiddelen, al lijken ons de esters in voedsel het interessantste.

Alvast bedankt ;)

Berichten: 142

Re: Bedrijf Esters

Aangezien biodiesel niet meer en niet minder is dan een mengsel van methylesters zou ik die ook meenemen.

Als je googelt op "biodiesel" krijg je zo een paar producenten.

Berichten: 164

Re: Bedrijf Esters

polyesters zijn ook esters

Berichten: 5

Re: Bedrijf Esters

@keyzplayer Biodiesel is toch gemaakt van oliën/vettten? Dit zie ik in ieder geval op de site van een producent staan...

@hllaan polyester is misschien wel interessant ja.

Ik zoek toch wat meer in de richting van bedrijven die esters maken mbt geuren, andere mogelijkheden en ideeën zijn ook nog steeds welkom.

Berichten: 142

Re: Bedrijf Esters

De grondstof is inderdaad olie of vet. En olie of vet is een drievoudige ester van glycerol met drie vetzuren.

Biodiesel maken is in principe hetzelfde als omesteren of transesterificatie.

Een drievoudige ester van glycerol met drie vetzuren wordt omgezet in glycerol met drie methylesters van die vetzuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Bedrijf Esters

Ik zoek toch wat meer in de richting van bedrijven die esters maken mbt geuren, andere mogelijkheden en ideeën zijn ook nog steeds welkom.
Procter & gamble, mail die eens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Bedrijf Esters

Butteressence, givoudan, mastertaste zijn bedrijven die aroma's produceren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Bedrijf Esters

Slimke schreef: Ik zoek toch wat meer in de richting van bedrijven die esters maken mbt geuren, andere mogelijkheden en ideeën zijn ook nog steeds welkom.
Procter & gamble, mail die eens.
Bij Procter & gamble laadt de site niet bij mij 8-[

Berichten: 5

Re: Bedrijf Esters

Butteressence, givoudan, mastertaste zijn bedrijven die aroma's produceren.
Misschien wel leuk om daar eens te kijken om een verschil te hebben. Vergelijking esters met aroma's...dan zou ik wel graag een bedrijf hebben dat esters produceert.

Helaas dat die ene site bij mij niet laadt. Iemand anders nog iedeëen of iemand die de mail van Procter en gamble weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Bedrijf Esters

Laadt hier wel gewoon..

het is www.pg.com

Berichten: 5

Re: Bedrijf Esters

Labstuff schreef: Laadt hier wel gewoon..

het is www.pg.com
Bij ons op school doet de site het ook, ik heb een mailtje gestuurd.

Op mijn computer bleef de site de hele tijd laden...

Reageer