Springen naar inhoud

[scheikunde] Oefening algemene gaswet

• Log in om te kunnen reageren

Marco6

Marco6

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2011 - 19:50

Hallo

Ik ben momenteel enkele oefeningen aan het maken omtrent de algemene gaswet, maar er is een oefening die ik niet kan oplossen. De opdracht is als volgt: "Een hoeveelheid N2 in een bepaalde container oefent een druk uit van 70 kPa bij een temperatuur van 25C. Wanneer hieraan 0,100g O2 toegevoegd wordt, stijgt de druk tot 101 kPa. De temperatuur blijft constant en er treedt geen reactie op. Hoeveel gram N2 was aanwezig?"

Het komt er hier dus op neer om het volume van het N2 gas te berekenen. Daarna kan ik het aantal gram berekenen met de formule n = p.V/R.T

Ik dacht dus om het volume van O2 te berekenen via bovenstaande formule en als druk 31kPa te gebruiken. Dan zou ik via de formule p1.V1 = p2.V2 het volume van het N2 gas bepalen.

Het werd me achteraf snel duidelijk dat je die formule enkel kan gebruiken voor het omzetten van hetzelfde gas naar andere omstandigheden..

Zou iemand mij misschien een duwtje in de rug kunnen geven betreffende de werkwijze om het volume N2 te berekenen? Wellicht moet ik het totale volume zoeken en het volume van het O2 ervan aftrekken, maar ik weet ook niet hoe ik dat kan berekenen. Ik weet de druk, maar niet het aantal mol gas...

Het uiteindelijke antwoord zou 0,198g moeten zijn. Met mijn (foute) werkwijze kwam ik uiteraard iets totaal anders uit..

Veranderd door Marco6, 11 november 2011 - 22:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2011 - 23:18

Je zit te kijken naar Δp*V = Δn*R*T. V kun je zo berekenen. Met die ingevulde V en de begindruk reken je vervolgens het aantal mol N2 uit.

Je maakt een ontzettende fout door aan te nemen dat je zo het volume O2 meet. Je berekent het volume van de container waarin zich dit gasmengsel bevindt. Dit volume blijft constant; alleen de druk verandert, recht evenredig met het aantal mol.

Veranderd door Fuzzwood, 11 november 2011 - 23:22

Marco6

Marco6

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2011 - 23:24

Ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp. Ik vermoed dat Δp dan die 101kPa is? Maar wat is Δn dan? Ik snap het principe niet echt.. En die V in jouw formule, dat is dan de formule van het gasmengsel denk ik?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2011 - 23:27

Zoals ik zei is V het volume van de container, dat is een constante. 101 kPa is de EINDdruk, niet het drukverschil voor en na het toevoegen van O2. Δn is gewoon het aantal mol stof voor en na het toevoegen van O2, in dit geval dus het aantal mol O2 zelf. Als je een beetje aanleg voor wiskunde hebt, dan zie je meteen dat V, R en T er helemaal niet toe doen, en je dus eigenlijk dit berekent: n1/p1 = Δn/Δp en dus n1 = p1 * Δn/Δp. Lijkt bijna op jouw ding, niet? ;)

Δiets (spreek uit delta iets) betekent altijd het verschil tussen een eind- en begintoestand, voor het geval je dat nog niet gehad hebt.

Veranderd door Fuzzwood, 11 november 2011 - 23:44

Marco6

Marco6

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2011 - 00:50

Bedankt! Nu kom ik inderdaad tot het goede resultaat. Mijn fout zat dus vooral in het denken in vloeistoffen zegmaar. Nu je het zegt herinner ik mij inderdaad dat een gas het volume van zijn omgeving aanneemt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures