veer of elastiek veerconstante 90 Nm

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

veer of elastiek veerconstante 90 Nm

Hallo!

Ik heb een vraagje, ik ontwerp een speeltoestel en daarvoor heb ik een veer / elastiek nodig met een veerconstante van 90 nm die 1.70 meter uit moet kunnen rekken. Mijn probleem is of er elastiek bestaat met die veerconstante, hoe lang de ontspannen lengte van die veer dan is (dat moet ik namelijk wegmoffelen) en hetzelfde voor het geval van de veer. Dan kan ik namelijk vergelijken wat ik het best kan gebruiken. Weet iemand of er een formule is om de lengte van een veer / elastiek te berekenen met die constante en de uitrekking als parameters ?

Groetjes Merel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: veer of elastiek veerconstante 90 Nm

Helaas, de veerconstante is karakteristiek voor een bepaalde veer (of elastiek), niet voor een bepaald materiaal of zo. Die druk je trouwens uit in Newton per meter, maar laten we aannemen dat je dat bedoelt.

Hoe lang de veer moet of mag zijn hangt af van de Young's modulus van de stof die je kiest, en van de (doorsnede, dikte) van de veer/elastiek.

Dus je kan eigenlijk alle kanten op. Theoretisch zou je dat met een veertje van 1 cm lengte kunnen oplossen, een veer van een kilometer lang is ook nog wel te bedenken. (in beide extreme gevallen zal de praktijk een groter probleem zijn)

Dan is de volgende vraag, onder welke belasting/kracht/gewicht moet die veer 1,7 m langer worden? Zoals jij het stelt begrijp ik dat dat al moet gebeuren bij een kracht van 1,7 x 90 = 153 Newton, ofwel ruwweg als je er een massa van ca 15 kg aanhangt. Dat krijgen veel peuters makkelijk voor elkaar, en als hij dan langer wordt dan 1,7 m, levert dat dan geen problemen/gevaar? ('t is maar een idee)

Om kort te gaan, zoek een elastiekstof met een min of meer geschikte juiste Young's modulus, zoek een geschikte lengte en dikte uit, en je krijgt vanzelf een veer met een veerconstante van 90 N/m. Voor iemand met parate practische kennis op dit gebied moet dat een betrekkelijke peuleschil zijn.

(ik heb geen parate practische kennis op dat gebied) :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: veer of elastiek veerconstante 90 Nm

Als er een veer in een speeltoestel moet, hou je er dan ook rekening mee dat kinderen hun handen tussen de veer kunnen krijgen, en dat hun eerste reactie is: snel van het toestel af, zodat ze hun handen nog verder bekneld krijgen tussen de veer? Je kunt de veer natuurlijk afschermen, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Een stuk elastiek daarentegen is weer veel gevoeliger voor weersomstandigheden (droogt mogelijk sneller uit dan een veer kapot gaat) en daardoor kan deze weer knappen. Ook is een stuk elastiek veel vandalismegevoeliger, mocht het een openbaar speeltoestel zijn...

Mijn advies is; neem eens contact op met een verenfabriek (waar ze veren maken dus) daar kunnen ze je vast wel verder helpen.

Een fabriek waar ik goede ervaringen mee heb, en waar ze het ook leuk vinden om mee te denken is de Globe Verenfabriek BV te Coevorden

www.globeveren.nl
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: veer of elastiek veerconstante 90 Nm

heej!

dankjewel, daar heb ik een hoop aan. Ik ga nog naar dat bedrijf bellen in ieder geval en ik heb een hoop formules gevonden waarmee ik kan gaan rekenen. Bedankt voor de snelle reactie! En ik heb er in ieder geval al wel voor gezorgt dat het toestel kindproof is het enige probleem was de veer nu nog en de materiaalkarakteristieken die de wanddikte enzo uitmaken maar daar ga ik ook nog fijn aan rekenen!

Groetjes Merel

Reageer