Springen naar inhoud

[scheikunde] Theorie achter expressie niveau metingen?

• Log in om te kunnen reageren

Natural.Science

Natural.Science

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2011 - 12:38

Ik loop een beetje vast in een aantal technieken waar ik van geacht wordt de theorie er achter te kennen.

Voor het meten van expressieniveau's in cellen zijn enorm veel producten en technieken op de markt, echter zijn er een paar waar ik mijn achtergrond informatie niet helemaal goed op een rijtje heb.

De Array Chips zijn natuurlijk het meest bekend en zijn makkelijk te begrijpen.... echter technieken als EST, SAGE en het maken van de chips doormiddel van Foto-lithografie is me nog ietswat onduidelijk.

Wat ik er tot nu toe van kan maken is dat bij de EST methode het mRNA gekloneerd word waarna de gekloneerde producten gespot worden en de intensiteit van de spot door een computer gekwantificeerd zou kunnen worden naar een bepaalde hoeveelheid mRNA per gen.

Uit de SAGE methode kan ik enkel opmaken dat er mRNA uit de cellen wordt geïsoleerd, geknipt en vervolgens achter elkaar worden geplakt om het geheel in vectoren op te kweken in E.coli stammen. De producten kunnen na toename van het geheel daarna makkelijker worden gekwantificeerd op de verhoudingen tussen de origineel geknipte restrictiefragmenten.

Foto-lithografie is voor zover mij nu bekend is een methode om Chips te maken voor de Array's waarbij random sequenties aan de hand van een overliggend masker worden gemaakt. Waarbij het masker telkens verspringt en er telkens één type nucleotide kan worden toegevoegd aan de onderliggende sequenties. Er worden ook naastliggende sequenties gemaakt met expres een mutatie in het midden van de streng? ......

Het zou heel erg fijn zijn als iemand me wat meer informatie hierover zou kunnen geven want ik heb het gevoel dat mijn kennis over deze technieken maar zeer beperkt is.

Alvast dank! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Natural.Science

Natural.Science

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2011 - 18:15

Niemand? :cry:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures