Vervoeren bacteriemateriaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Vervoeren bacteriemateriaal

Hallo,

Ik heb biofilm laten groeien aan objectglazen (deze glazen heb ik in stromend water gestoken). Nu wil ik deze biofilm van de glazen afhalen met een wattenstaafje en vervolgens uit gaan platen. Is het sowieso verstandig om dit met een wattenstaafje te doen?

Verder is het probleem dat ik daarvoor de objectglazen met biofilm moet vervoeren naar een lab in een andere plaats.

Hoe kan ik dat het beste doen, zonder dat er allemaal contaminatie en/of beschadiging van de biofilm plaatsvindt?

Alvast bedankt,

Remco

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

Ik weet niet hoe groot jouw panelen zijn maar je kan er aan denken om in een (met gesterilizeerde schaar) opengeknipte zak van gesteriliseerde petrischalen te vervoeren.

De binnenkant van die zakken is even steriel als de schalen.

Eventueel kan je sponsjes eerst autoclaveren (voor een 45 min op 120 graden) om als zachte bodem te dienen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 13

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

Bedankt voor je antwoord!

Maar ik ga naar een andere plaats omdat daar een geschikt lab is. Op de plek waar ik nu zit is dat niet, ik neem alleen de monsters af. Er is dus geen autoclaaf o.i.d. hier.

Dus nog een andere manier misschien?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

petrischalen koop je kant en klaar gamma steriel in. geen autoclaaf nodig.

oh en de sponsjes zijn optioneel, autoclaveren kan ook elders gebeuren in een hogedrukpan op een gas/inductie plaat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 13

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

Okay.. het probleem is alleen dat ik ze eigenlijk aan het eind van de middag al mee moet nemen (had er nog niet zo over nagedacht). En petrischalen kan je volgens mij niet zomaar ergens kopen. Wel is er hier een gasbrander aanwezig. Enig idee om het daarmee te steriliseren?

In ieder geval super bedankt! :)

Berichten: 13

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

Kan iemand nog antwoorden? Ik heb niet zo heel veel tijd meer :p

Berichten: 13

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

Er is wel een vacuumpomp aanwezig. Is het daarmee ook mogelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vervoeren bacteriemateriaal

vacuum pomp zal niet werken en gasbrander ook niet tenzij je je biofilm wilt steriliseren

vwr/labstuff verkopen petrischalen per doos
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer