[scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Hallo,

Voor een praktische opdracht op school moet ik de zuurgehalte in jam bepalen. Mijn idee was om het te verwarmen (dan wordt de jam vloeibaar). Maar kan de pH-waarde dan ook veranderen?

Groeten,

Marjolein

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Als de temperatuur hoger wordt dan kunnen zuren die niet zo goed oplossen in water, beter gaan oplossen.

Een warme sinaasappel smaakt zuurder dan een koude.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Ja, dat kan.

In de praktijk zijn de veranderingen klein en alleen van toepassing op zwakke zuren.

Je kunt het zo zien: de evenwichtsconstante (die de mate van dissociatie bepaalt) is bepaald voor een zekere temperatuur; als de temperatuur verandert, verandert de constante mee (en dus ook de dissociatie en de pH).

[edit]

Marjanne, ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat in de beginsituatie de meeste zuren wel in oplossing zullen zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Okee, super bedankt!

Kan ik dan wel mbv de evenwichtsconstante de pH-waarde van het jam voor het verwarmen berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Marjanne, ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat in de beginsituatie de meeste zuren wel in oplossing zullen zijn?
Ik ehh..., begrijp de ´beginsituatie´ niet...

Wat anders is nog dat pH iets anders is dan zuurgehalte.

De pH bepaal je met een pH-elektrode.

Het zuurgehalte bepaal je met een titratie, bijv. met natronloog. Er zijn nl. ook zuren die niet volledig oplossen in water.

Dus Marjolein: je moet vooraf vaststellen wat je precies wilt bepalen: zuurgraad (pH) of zuurgehalte.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Ik moet het zuurgehalte bepalen. Misschien een hele stomme vraag: maar met de pH kan je de concentratie [H3O+] bepalen, en dat is dan het zuurgehalte?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Met de pH weet je alleen de concentratie van H3O+. Dat is al het zuur dat is gesplitst in H+ en de zuurrest.

Er zijn ook (zwakke) zuren die niet volledig splitsen in water. In dat geval zit in de pH-waarde niet de hoeveelheid zuur die niet gesplitst is.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Bedankt, ik denk dat ik zo verder kan.

Want als ik de jam op een bepaalde manier kan titreren ben ik er eigenlijk al. Dan kan ik het zuurgehalte bepalen. Klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Dat kan ja. Nu nog even uitvogelen hoe je al het jamzuur in oplossing krijgt.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] pH verandering bij verwarmen?

Nog een laatste vraag dan: kan ik niet gewoon een oplossing maken van jam met water? Of is dat dan weer té simpel gedacht?

Reageer