Oplosmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Oplosmiddelen

Ik heb nu meerdere vragen over oplosmiddelen die ik moet beantwoorden (welk oplosmiddel gebruik je, kan het ook met dit oplosmiddel, waarom wordt tolueen gebruikt etc.)

Heeft iemand ergens een handig overzicht waarom welk oplosmiddel gebruikt wordt of een lijst met eigenschappen van verschillende oplosmiddelen?

Berichten: 83

Re: Oplosmiddelen

Kun je een vraag hier posten? Zo wordt je vraag er niet duidelijker op.

Het kan erg breed zijn namelijk.

Berichten: 10

Re: Oplosmiddelen

De vraag die ik nu heb is de volgende.

Het gaat om de dubbele verestering van adipinezuur (hexaandizuur) met ethanol, met geconcentreerd zwavelzuur als katalysator en tolueen als oplosmiddel. Dit wordt uitgevoerd door alles in een kolf te doen, dan te destilleren bij 75-80 graden, destillaat wordt opgevangen in een bak met kaliumcarbonaat, gefilterd en weer terug in oorspronkelijke kolf gebracht.

De vraag is dus waarom men tolueen gebruikt.

Maar heb nog een aantal vragen die eraan komen over oplosmiddelen (zo moet ik bijv zelf synthese opzetten en dus oplosmiddel kiezen en uitleggen waarom ik die gebruik) dus vroeg me af of er ergens een overzicht/uitleg over oplosmiddelen is, wanneer gebruik je welke en waarom etc.

Berichten: 24

Re: Oplosmiddelen

tolueen wordt hier gebruikt om azeotropisch water te verwijderen

Berichten: 195

Re: Oplosmiddelen

... en tolueen als oplosmiddel. Dit wordt uitgevoerd door alles in een kolf te doen, dan te destilleren bij 75-80 graden....
Zo te zien hebben ze (om begrijpelijke redenen) benzeen vervangen door tolueen, maar zijn ze vergeten het kookpunt aan te passen.

Berichten: 10

Re: Oplosmiddelen

Niet helemaal. De clou zat inderdaad in dat het een azeotropisch mengsel vormt met ethanol en water en het kookpunt hiervan ligt op 75 graden

Reageer