Standaardelektrodepotentiaal berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Standaardelektrodepotentiaal berekenen

Goede dag samen,

Ik probeer een standaard elektrodepotentiaal te berekenen omdat deze niet in de beroemde Binas tabel staat.

Ik heb 2 half reacties:

2SiO2 + 6OH- = 2SiO(OH)3- + O2 (g) + 4e-

en

4H2O + 4e- = 2H2 (g) + 4OH-

De standaardelektrodepotentiaal van de 2e reactie is -0.8277 V. Die van de eerst reactie heb ik dus niet. Hoe kan ik deze berekenen?

Alvast bedankt.

Mvg Pim

Berichten: 677

Re: Standaardelektrodepotentiaal berekenen

Een standaard elektrodepotentiaal kan je niet berekenen, tenzij je over extra informatie beschikt, zoals een evenwichtsconstante.

Je kan hem eventueel wel meten. Overigens komt deze reactie niet voor in de "Electrochemical Series" tabel van het Handbook of Chemistry and Physics. Ben je zeker dat die reactie juist is?

Berichten: 7

Re: Standaardelektrodepotentiaal berekenen

Dat is inderdaad een probleem. Ik zou niet weten of de reactie naar links of rechts loopt, want het is waarschijnlijk niet in evenwicht.

Is dat meten met een H2/H2O elektrode ofzoiets??? (lang geleden)

Ik had ook al gezocht in de "Electrochemical Series" tabel van het Handbook of Chemistry and Physics. Vandaar dat ik ook het potentiaal van de 2e reactie wist.

We zijn er ook niet helemaal zeker van of de reactie juist is. Maar we denken dat dit gebeurd.

Als we de evenwichtsconstante kunnen meten/berekenen, wat is dan de volgende stap?

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Standaardelektrodepotentiaal berekenen

2SiO2 + 6OH- = 2SiO(OH)3- + O2 (g) + 4e-
Deze reactie is niets anders dan de ontleding van water in zuurstof en hydroxide. In de reactie is verwerkt dat vrij siliciumdioxide een watermolecuul en een hydroxidemolecuul opneemt, waardoor SiO(OH)3- zou ontstaan. Deze omzetting heeft niets met een redoxreactie te maken: de valentie van Si blijft in beide verbindingen gelijk.

Als de siliciumreactie al plaats zou vinden, dan zou hij ook plaatsvinden in natronloog, zonder electrochemische reactie. M.a.w.: ik geloof nooit dat deze reactie plaatsvindt.

Reageer