[scheikunde] Colorimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Colorimetrie

Hallo,

Ik heb voor scheikunde een roulerend practicum gedaan van colorimetrie. We gebruikten een fotospectrometer om het gehalte stikstof in een NH4Cl-oplossing te bepalen met transmissies [met behulp van Nesslerreagens en seignettezout]. Daarbij moest je gebruik maken van een blanco-oplossing met een verdunde oplossing waar seignettezout en Nesslerreagens in zit om de transmissie op 100 % in te stellen.

Voor het verslag moet ik een paar vragen beantwoorden, alleen weet ik deze niet zeker.

De vraag luidt:

Leg uit waarom je niet gewoon zuiver water kunt gebruiken om de transmissie op 100% in te stellen en je zoveel moeite moet doen voor het maken van een blanco-oplossing.

Ik heb op internet naar sites gezocht, maar ik kon niks vinden.

Ik dacht zelf dat je een blanco-oplossing maakt, omdat de Nesslerreagens en Seignettezout in de blanco-oplossing ook in de te meten oplossing zijn, waardoor je geen rekening hoeft te houden met de hoeveelheid licht die door de Nesslerreagens en Seignettezout worden geabsorbeerd.

Er is ook een andere vraag namelijk;

'Waarvan is de molaire extinctiecoëfficiënt afhankelijk? Meerdere zaken noemen.'

Ik had op verschillende sites gevonden dat die afhankelijk was van de pH en de golflengte, maar ik vroeg me af of er ook misschien nog meer dingen waren waar die van afhankelijk is.

Alvast bedankt =]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Colorimetrie

Ik dacht zelf dat je een blanco-oplossing maakt, omdat de Nesslerreagens en Seignettezout in de blanco-oplossing ook in de te meten oplossing zijn, waardoor je geen rekening hoeft te houden met de hoeveelheid licht die door de Nesslerreagens en Seignettezout worden geabsorbeerd. <-- Uitstekend!

Een blanco is niets meer dan een oplossing die je meeneemt en alle behandelingen laat ondergaan als het monster, maar niet de te meten stof bevat. Zo stel je de 0-waarde van het apparaat eigenlijk in op de matrix waarin zich de te meten stof bevindt.

Ik had op verschillende sites gevonden dat die afhankelijk was van de pH en de golflengte, maar ik vroeg me af of er ook misschien nog meer dingen waren waar die van afhankelijk is.

Dat kan wat gedetailleerder:

Wat doet de pH? Beter gevraagd, wat verandert/kan aan een stof veranderen als deze een proton loslaat dan wel opneemt? Denk aan een pH indicator.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Colorimetrie

Nihm schreef: Leg uit waarom je niet gewoon zuiver water kunt gebruiken om de transmissie op 100% in te stellen en je zoveel moeite moet doen voor het maken van een blanco-oplossing.

Ik heb op internet naar sites gezocht, maar ik kon niks vinden.

Ik dacht zelf dat je een blanco-oplossing maakt, omdat de Nesslerreagens en Seignettezout in de blanco-oplossing ook in de te meten oplossing zijn, waardoor je geen rekening hoeft te houden met de hoeveelheid licht die door de Nesslerreagens en Seignettezout worden geabsorbeerd.
Je blanco-oplossing bevat alles wat ook in je monster zit, behalve dat ene ding dat je specifiek wil bepalen. Alle andere dingen in je monster zouden wel eens kunnen absorberen, en dus interfereren met je meting
'Waarvan is de molaire extinctiecoëfficiënt afhankelijk? Meerdere zaken noemen.'
Golflengte uiteraard: hoe krijg je anders verschillende absorpties bij verschillende golflengtes? :P

Maar ook temperatuur, solvent, en uiteraard de onderzochte stof.

pH lijkt me meer als volgt: bij protonatie of deprotonatie krijg je in principe gewoon een andere molecule, met een eigen extinctie.
This is weird as hell. I approve.

Reageer