Springen naar inhoud

Wegen

• Log in om te kunnen reageren

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 18 november 2011 - 16:27

Hallo forumgenoten,

Ik was me iets aan het afvragen: heel simpel, maar toch ben ik benieuwd hoe men er hier over denkt.

Als men op de analytische balans een stof afweegt en er blijft na het afwegen een klein beetje stof over op de spatel, of men heeft te veel afgewogen: wat zeggen jullie, het te veel aan stof terug doen in het potje of weggooien?

Ik zelf zou zeggen weggooien, maar ik zie vele mensen op school het ook anders doen...

Meningen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2011 - 16:40

Ligt er een beetje aan waar het vandaan komt. Komt het uit een potje gelabeld analytisch zuiver (99%) of oertiterstof, dan zou ik het dumpen. Is het reagentia-grade (90%), dan zou ik het terugdoen, natuurlijk ervanuitgaande dat mijn spatel volledig schoon is en de stof niet met iets anders in aanraking is geweest.

Veranderd door Fuzzwood, 18 november 2011 - 16:41

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 18 november 2011 - 16:46

Logisch inderdaad.

Ik zat ook te denken: als je met je spatel, die je met 100% zekerheid schoon hebt, in je stof hebt gezeten, lijkt het me aan de andere kant ook niet gek om hetgene wat nog op je spatel zit wel terug te doen... :oops:

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 december 2011 - 23:12

Op school wordt het volgende gezegd: officieel mag er nooit iets terug in de pot, maar er is niemand die zich hieraan houdt. Mijn begeleider doet het bijna altijd terug op twee uitzonderingen na: hygroscopische stoffen en zeer kleverige stoffen.

Ik vraag me dan af: moet je als je het weggooit, als je meerdere keren met je spatel de pot ingaat om stof te pakken, ook iedere keer je spatel afvegen? Lijkt mij overdreven? Meningen graag...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 december 2011 - 07:57

Ook daarbij geldt: officieel wel, officieus onzin.

Het is wel zo, dat je elke keer dat je je spatel ergens mee in aanraking brengt, je potentieel mťťr op je spatel hebt zitten dat puur wat je uit de pot geschept hebt.
Dus 100% zuiver analytisch moet je je spatel wel elke keer schoonmaken.

Maar volgens mij doet echt NIEMAND dat, zelfs niet de hardste die-hards op analytisch-chemisch gebied...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 december 2011 - 10:58

Beryllium, dank voor je reactie!

Met andere woorden, hetgene dat op je spatel overblijft, teruggooien. Zou jij hygroscopische stoffen ook wegdoen? En zo ja, dan dus ook niet je spatel afvegen?

Ik zou denken dat je met hygroscopische stoffen heel anders werkt, omdat het nogal sterk water aantrekt en het wegen sowieso niet op de normale manier gaat?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2011 - 12:13

Maar volgens mij doet echt NIEMAND dat, zelfs niet de hardste die-hards op analytisch-chemisch gebied...

Sorry Ik weet niet wat ik ben maar voor reagentia gebruik ik meestal houten spatels en als ik een metalen spatel gebruik dan wordt deze voor en na gebruik schoongemaakt.
Na de tijd schoonmaken is om niet allerlei troep in mijn labjas te krijgen en vooraf om zeker te zijn.
Reagens gaan bij mij nooit terug in de voorraad.

Harde routine. :P Heb leergeld betaald in het verleden.

Veranderd door Gerard, 12 december 2011 - 12:14

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 december 2011 - 14:46

Sterk hygroscopische stoffen zijn dan mogelijk wel de uitzondering.

Gerard, maak jij je spatel ook schoon TIJDENS een weegbeurt?
Dus, je neemt wat uit je pot, doet dat in je glas dat op de balans staat, je ziet dat je te weinig hebt, je maakt de spatel schoon, en neemt dan pas nog wat uit je voorraadpot.
Dat is de vraag die pimmo als laatste stelde.

Veranderd door Beryllium, 12 december 2011 - 14:47

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 22 december 2011 - 01:42

Het lijkt mij persoonlijk de enige manier om aan de regel te voldoen. Als je het niet doet, loop je risico dat stoffen die blijven kleven toch terug in de pot komen bij de tweede (of derde) keer dat je met je spatel erin gaat. Het is misschien wel erg analytisch, maar anders lijkt het mij erg inconsequent: zoals hierboven gesteld, je voert de gestelde regel dan eigenlijk maar half uit...

Meningen please?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures