[scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

Mijn pws gaat over de fontein die ontstaat bij mentos en cola-light.

En nu heb ik gelezen dat doordat Aspartaam de oppervlaktespanning verlaagt, er kunnen CO2belletjes aan het mentosoppervlakte ontstaan, waardoor er een fontein kan ontstaan en dat Aspartaam een hydrofiele kop heeft een een hydrofobe staart.

Maar hoe kan dat er voor zorgen dat de oppervlakte spanning verlaagt?

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

Aan het oppervlakte van een vloeistof zullen deze oppervlaktespanningsverlagende stoffen zich zodanig gaan ordenen dat: de hydrofobe staart interacties kan aangaan met apolaire lucht (N2, O2), de hydrofiele staart zal interacties aangaan met je vloeistof (bevat meer polaire moleculen dan lucht; tenminste toch in je voorbeeld)

De oppervlaktespanning kan o.a. gedefinieerd worden als de som van alle krachten op een molecule in die grenslaag, die het oppervlakte zo klein mogelijk willen houden. De resulterende kracht op zo'n deeltje in die grenslaag is naar de vloeistoflaag gericht. Door de hydrofobe interacties met de lucht, kan een oppervlaktespanningsverlagende stof die resulterende kracht naar de vloeistof toe reduceren, en zo de oppervlaktespanning verminderen.

Door die vermindering in oppervlaktespanning worden gasbelletjes gestabiliseerd.

Hier is een figuurtje dat het wat aanschouwelijker maakt:

http://www.doctortee.com/dsu/tiftickjian/c...ace-tension.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

ter aanvulling, het kop en staart idee is meer van toepassing bij emulgatoren op vet basis als glycerol monostearaat (monoglyceriden E471)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

heel erg bedankt,

weten jullie trouwens ook of de fontein bij cola + mentos door het zelfde komt als bij cola + suiker, ontstaan die allebei omdat CO2bellen kunnen ontstaan aan het ruwe oppervlak?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

dat klopt, een schep zand of zout zal ook (minder spectaculair) werken.

Een bekende truuk om prik uit sinas te halen voor kinderen is het toevoegen van een suikerklontje (wordt de zoete drank nog zoeter), maar het koolzuur gaat er dan ook uit.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

Dus de concentratie aspartaam in cola-light hoort niet te veranderen!

Ik heb nog een scheikundige proef nodig voor mijn pws en dat zou ik dus kunnen aantonen..

heeft iemand misschien ook nog iets anders, wat aan te tonen valt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

persé over cola of mogen andere frisdranken ook, en mag het ook organoleptisch zijn?

ander experiment kan zijn om de aroma's te extraheren naar een minder polaire fase en dan proberen te identificeren met een GC-MS.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Aspartaam oppervlakte verlaging

Ja mijn pws gaat over de fontein die ontstaat door cola-light en mentos

Reageer