Springen naar inhoud

[scheikunde] Oefeningen fysiologische pH en IEP

• Log in om te kunnen reageren

xitro

xitro

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2011 - 15:23

Hey,

Ik ben al een drietal uur bezig met het berekenen van de ladingen van aminozuren, met een fysiologische pH. Ik vind wel uitleg over de IEP enz, maar maar ik zie het gewoon niet.

bv. Schets het pH/lading gedrag van een zwak zuur R-COOH met pKz van 5.
pH Lading
1 0 --> 1000XZ
4 -0,1 --> 10xB
5 0,5
7 -1
En dan staat er de formule van buffers: B/Z = 10^(pH - pKz)
Ok, dit snap ik nog net: 10^(1-5) = 0,0001 => Er is meer zuur? En daarom 0?

Nu ben ik ook oefeningen aan het bestuderen van een student die de prof heeft gegeven, en daar zijn gelijksoortige oefeningen. Maar daar wordt de formule helemaal niet vermeld, en hebben ze drie pKz waarden en dus ook drie ladingen waarvan ze de som pakken. Ik heb oefeningen met elkaar vergeleken en de ene keer is pKz - Ph = positief en de andere keer negatief. Zonder invloed te hebben op de lading? dus bv 5 - 3 = lading van 1 en de andere keer is het -1 of 0 ?

Ik ben compleet in de war en vind ook nergens een goede uitleg hoe je deze oefening moet doen, wel wat IEP is enz...
Mijn geschiedenis betreft zuren en basen is ook niet denderend, maar ik snap het toch denk ik :s zwitterion = 0 IEP waarsde is de pH waarde waar een lading van 0 is enz .....

Kan iemand de oefening ontleden aub?
Bedankt!

Mvg
Vincent Domen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

xitro

xitro

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2011 - 17:25

Niemand die me kan helpen of verder kan sturen? :(

Groetjes
Vince

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2011 - 14:37

Ok, dus in hoeverre ik je vraag begrijp, wil je weten hoe je de (gemiddelde) lading van een aminozuur in functie van de pH weten.

In het geval van Glycine, zit je met twee actieve plaatsen: de NH2 en de COOH, de afhankelijk van de pH ge(de)protoneerd kunnen zijn.

Ik kan al verklappen dat bij zeer lage pH je de aminogroep altijd hebt geprotoneerd: lading = +1
Op het IEP heb je alle amino's geprotoneerd, en alle carbonzuren gedeprotoneerd: lading = 0
Bij zeer hoge pH heb je alle carbonzuren gedeprotoneerd: lading = -1

Nu is de vraag, wat is de lading in de gebieden hiertussen? Hiervoor zul je de relative verhoudingen van de aanwezige species moeten kennen. Deze vormen samen een buffer, wat weet je daarvan?
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures