Springen naar inhoud

[scheikunde] korrelgrootte

• Log in om te kunnen reageren

csanders

csanders

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2011 - 20:08

Het risico van een bepaalde stof is verbonden aan (onder andere) de korrelgrootte van de stof.

Moet ik dit risico dan terug situeren naar concentratie van de stof (en eventueel verwijzen naar mac-waarden) of zijn er effectieve voorbeelden van stoffen/granulaten die meer risico's inhouden qua grootte van de korrel tov concentratie en kan iemand mij dit proberen te verklaren adhv een voorbeeld.
In mijn poging om het gewoon te begrijpen vond ik oa uitleg van NaCl:

NaCl is in kleine hoeveelheiden essentieel voor onze lichaamsvloeistoffen, in grotere mate giftig en in zeer grote mate dodelijk.
Dit slaat natuurlijk allemaal op de concentraties van de stof maar heeft compleet niets te maken met korrelgrootte?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2011 - 21:14

NaCl in oplossing bevat geen korrels, maar is uitsluitend aanwezig in ion vorm. Zelfs indien het korrels zou bevatten, voldoet de vloeistof toch niet meer aan de term 'oplossing'.

Douwe R

Douwe R

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2011 - 14:20

Over je NaCL verhaal. Elke stof is giftig bij een te grote dosis. Zelfs water.

Op het vlak van brandgevaar is korrelgrootte zeker een risico. Denk hierbij aan thermiet, een plaat metaal zal niet branden maar als fijn poeder brand het prima.

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2011 - 10:37

Voor vaste stoffen is de korrelgrootte belangrijk. Fijn stof (ook van NaCl) is gevaarlijker dan grote korrels. Dit heeft te maken met het feit dat kleine korrels dieper in de luchtwegen kunnen doordringen.
Zoek maar eens op fijn stof.

csanders

csanders

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 12:03

bedankt voor de aanzet, na enig opzoekwerk ivm oa fijn stof ben ik eruit gekomen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures