Zwak zuur + water.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Zwak zuur + water.

Hallo chemici,

Na mijn vorige post: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=21753 heb ik al een nieuwe vraag :).

In mijn nota's staat geschreven dat als we CH3COOH (= azijnzuur = zwakzuur) +H20 doen dat er H3O+ en CH3COO- gevormd wordt. Er wordt wel heel weinig azijnzuur omgezet omdat het een zwak zuur is. Maar H3O+ is een sterk zuur heb ik opgezocht... Hoe kan het dan dat als we een zwak zuur in water doen er opeens een sterk zurige oplossing ontstaat?

Toegepast: Als we bijvoorbeeld citroensap in water doen zou er H3O+ moeten ontstaan volgens de zuurreactie... Dus dan zou de oplossing ineens veel zuurder moeten worden?

Berichten: 677

Re: Zwak zuur + water.

H3O+ is inderdaad een sterk zuur (in feite het sterkste zuur dat in water kan bestaan), maar zoals je zelf zegt, wordt er maar heel weinig van gevormd.

Als je een oplossing maakt van 0,1 mol/L azijnzuur, dan wordt er 1,31.10-3 mol/L H3O+ gevormd, 1,31.10-3 mol/L acetaat en de overblijvende concentratie aan azijnzuur bedraagt 9,87.10-2 mol/L

Als je dezelfde concentratie HCl neemt, dan wordt er (nagenoeg) 0,1 mol/L H3O+ gevormd, en is de resterende concentratie aan HCl verwaarloosbaar (orde van grootte 10-9 mol/L ; al kan je dat eigenlijk niet correct berekenen)

Het verschil tussen een sterk en een zwak zuur zit in de hoeveelheid H3O+ die wordt vrijgesteld, of, met andere woorden, hoever het dissociatie-evenwicht naar rechts ligt:

HA + H2O <==> H3O+ + A-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zwak zuur + water.

Toegepast: Als we bijvoorbeeld citroensap in water doen zou er H3O+ moeten ontstaan volgens de zuurreactie... Dus dan zou de oplossing ineens veel zuurder moeten worden?
Citroensap is al voornamelijk water. Dit bevat citroenzuur, dat deels zijn protonen heeft afgesplitst
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Zwak zuur + water.

Farmarchist schreef: Toegepast: Als we bijvoorbeeld citroensap in water doen zou er H3O+ moeten ontstaan volgens de zuurreactie... Dus dan zou de oplossing ineens veel zuurder moeten worden?
Citroensap is al voornamelijk water. Dit bevat citroenzuur, dat deels zijn protonen heeft afgesplitst
Oke :).

Dat betekent dus dat citroenen zuurder zijn dan citroenzuur alleen omdat het is opgelost in water? Maar niet veel zuurder omdat citroenzuur een zwak zuur is neem ik aan?

Berichten: 1

Re: Zwak zuur + water.

Als ervaren chemicus sluit ik mij aan bij Jooken.

MVG

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zwak zuur + water.

Dat betekent dus dat citroenen zuurder zijn dan citroenzuur alleen omdat het is opgelost in water? Maar niet veel zuurder omdat citroenzuur een zwak zuur is neem ik aan?
Eh, nee. Je bent hier, vergeef me de uitdrukking, appelen met peren aan het vergelijken.

De zuurtegraad van een oplossing is gerelateerd aan de concentratie H3O+. Stoffen als citroenzuur zijn in meer of mindere mate in staat dit te vormen. Hoe meer een zuur daartoe in staat is, hoe sterker het is.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Zwak zuur + water.

Thanks, heb het door ;)

Reageer