Bewaren HCl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bewaren HCl

Ik was wat leerstof over zuren en base aan het herhalen toen ik mezelf plots deze vraag stelde:

Hoe wordt een sterk zuur als HCl van een bepaalde concentratie bewaard, als het (bijna?) volledig dissocieert in water?

HCl + H2O -> Cl- + H3O+ met evenwichtsconstante richting ∞

Hoe bestaat een 1M HCl-oplossing (zoals bijvoorbeeld zou gebruikt worden in een labo) dan? M.a.w. waarom is die ene mol per liter ook niet gedissocieerd?

Opties die ik zelf heb overwogen:

1) per liter water wordt gewoon 1 mol HCl toegevoegd, die inderdaad volledig dissocieert. 1M is dan de concentratie aan [Cl-] of [H3O+], en het is dit die voor reactie zorgt.

->bezwaar: in reactievergelijkingen werken we wel degelijk met HCl

2)evenwichtsconstante Ka gaat niet letterlijk richting oneindig, maar is gewoon heel groot. Men voegt gewoon genoeg HCl toe tot uiteindelijk [HCl] = 1M

->bezwaar: na wat oppervlakkige berekeningen kom ik een nogal absurd hoog aantal mol HCl uit, nodig om de concentratie op 1 mol/liter te krijgen

3)HCl wordt niet opgelost in water, maar in een ander zuur, waardoor het niet/moeilijker dissocieert. (Dit lijkt mij het meest plausibele antwoord)

zoja: welk zuur? hoe bereken je de evenwichtsconstante tussen de twee? Gaat het tweede zuur zich niet in de reactie moeien?

Indien ik ergens met een redeneerfout of een onnauwkeurigheid zit, gelieve mij dit te vertellen. Ik post om bij te leren :)

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bewaren HCl

1) per liter water wordt gewoon 1 mol HCl toegevoegd, die inderdaad volledig dissocieert. 1M is dan de concentratie aan [Cl-] of [H3O+], en het is dit die voor reactie zorgt.
Deze concentratie wordt ook wel eens de "analytische concentratie" genoemd. Die betekent dat je van een stof gewoon één mol oplost in een liter water. Wat er dan precies in die oplossing aanwezig is, wordt hier niet meegenomen. Uiteraard zal bij HCl de concentratie HCl ([HCl]) ongeveer 0 zijn, en [H3O+] = [Cl-] = 1 mol/L

Als je dan reacties hiermee gaat doen, bijvoorbeeld neutralisatie met NaOH, kan je dit schijven als

HCl + NaOH --> NaCl + H2O

maar eigenlijk is het realistischer om het te schrijven als

H3O+ + Cl- + Na+ + OH- --> Cl- + Na+ + 2 H2O

of, als we de "tribune-ionen" (die niet reageren) weglaten:

H3O+ + OH- --> 2 H2O

Men verkiest vaak de eerste optie, omdat hier duidelijk is welke stoffen je in de eerste plaats hebt opgelost.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bewaren HCl

En voordat anderen hierover beginnen te mekkeren: je moet eens kijken naar je chemlevel (een 7 gaat deze vragen waarschijnlijk niet stellen). Dat is voornamelijk voor jou van nut, want dan kunnen antwoorders hun antwoorden op jouw achtergrondkennis afstemmen, zodat je meer aan de uitleg hebt.
This is weird as hell. I approve.

Reageer