[scheikunde] oplosbaarheid macro-ionen en pH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] oplosbaarheid macro-ionen en pH

Ik zit in de knoop met een redenering.

in mijn boek staat dat nucleïnezuren die een ployelektrolyt zijn dezelfde netto-lading dragen en elkaar afstoten en hierdoor niet in water oplossen. Een beetje verder in mijn boek geven ze dan een vb. van de proteïne Beta- lactoglobulin die een polyamfolyt is met een iso-elektrisch punt van 5.3 . Boven of onder deze pH zal de polymafolyt dus een negatieve of positieve lading dragen en elkaar afstoten. Vervolgens staat er die zeer oplosbaar zijn bij een zure of basische pH. Dit lijkt mij contradictorisch?????

Indien nodig post ik wel even het fragment.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

yvesvdv

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] oplosbaarheid macro-ionen en pH

Er is een verschil in gedrag tussen bijvoorbeeld macro koolhydraten en eiwitten. HM Pectine bij pH 8 wil nagenoeg niet oplossen waar beta- lactoglobine dat wel doet. Waar HM pectine juist gaat oplossen als het millieu onder de pKa komt en door de electrostatische interactie los van elkaar komt en in oplossing wilt gaan.

Niet alleen de netto lading is van belang maar ook andere interacties als bijvoorbeeld hydrofobe interacties en van der waals krachten, zwavelbruggen (eiwitten). Hoe de balans is, maakt uit op iets wil oplossen of niet.

In jouw boek denk ik dat het woordje niet/not op een verkeerde plaats staat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer