[scheikunde] suikergehalte van cola bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] suikergehalte van cola bepalen

Ik wil bepalen of het suikergehalte bij cola-light na een fontein die ontstaat door cola-light en suiker gelijk is aan de hoeveelheid suiker die wij erbij hebben gedaan.

Dit willen wij doen met de schoorl en luff methode,

nu heb ik gelezen dat voordat je deze methode toepast op limonade eerst de kleurstof verwijderd moet worden want anders is de titratie niet mogelijk.

Is dit ook het geval bij cola? E150d is de kleurstof in cola.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] suikergehalte van cola bepalen

E150d (Sulfiet-ammoniakkaramel) is inderdaad de kleurstof. Ik denk dat je al een aardig eind komt als je de cola over een filter met actief koolstof giet, dan haal je meteen ook het restje CO2 er uit.

Eventueel is het ook mogelijk om te kijken hoeveel zuur er in cola zit (titratie of pH meten) en dan te gaan indampen. cola= suiker+fosforzuur+water. hoeveelheid zoetstoffen is in g/100ml nihiel
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: [scheikunde] suikergehalte van cola bepalen

Oke ja wij hebben cola over actieve kool heen gefilterd en daar kwam een bijna kleurloze oplossing uit!

Maar nu hebben wij met behulp van de schoorl en luff methode het gehalte suiker bepaalt in mentos in cola en cola+mentos na de fontein.

ALleen was nog niet alle suiker uit de mentos opgelost in de cola doordat wij gelijk 100 ml ervan genomen hadden. Dus eigenlijk weten wij hoeveel suiker uit de mentos oplost in cola..

Weet iemand wat wij met deze gegevens bewijzen kunnen?

Als pws te maken heeft met een zo'n hoog mogelijke fontein?, wij dachten zelf aan dat we ermee bewijzen dat suiker dus niet opreageert en dat dat niet een beperkende factor is.

Reageer