Toepassing van titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 29

Toepassing van titratie

Hallo iedereen,

Ik had voordien al 2 vraagstukken van titratie op deze site geplaatst en uitgewerkt met wat hulp van jullie. Nogmaals bedankt hiervoor want ik snap dat soort oefeningen echt perfect!

Nu is de laatste oefening die ik moet kunnen net ietsje moeilijker en ik zie niet meteen in wat ik moet doen. Daarom ga ik opnieuw de hele oefening hier eens plaatsen en dan bekijk ik wel welke feedback er komt!

Toepassing van titratie: Bepalen van het massaprocent acetylsalicylzuur in aspro

INFO: Acetylsalicylzuur ( C9H8O4 of C6H4(OCOCH3)COOH) werkt pijnstillend, koortswerend en ontstekingsremmend. Het was de pijnstiller voor de opkomst van parecetamol (vb. Dafalgan), maar wordt nu vooral gebruikt als bloedverdunner bij cardiopreventie.

DOEL: Door middel van een titratie de hoeveelheid acetylsalicylzuur in een aspro bepalen en zo het massaprocent berekenen.

WERKWIJZE

- voorbereiding:



- Weeg de aspro: m=032g

- Los de aspro op in 10ml gedestilleerd water.

- Voeg enkele druppels FFT (fenolftaline) toe.

- titratie:

Zwak zuur: acetylsalicylzuur

Sterke base: NaOH

Titratie tot kleuromslag naar violet:



NaOH + C9H8 -> C9H7O4 + H2O

Hoeveel milliliter BASE/ZUUR heb je toegevoegd?

32,5 ml NaOH (base)

Bij EP geldt:

n(C9H8O4) = n(NaOH) = n(H3O+) = n(OH-)

Bereken a.h.v. deze gegevens eerst de massa van acetylsalicylzuur en daarna de massa procent ervan in de aspro. Schrijf de formules en je berekeningen die je hiervoor nodig hebt hieronder:

Hoe ik het massaprocent bereken weet ik maar ik heb wat hulp nodig bij het berekenen van de massa van het zuur. Iemand?

Alvast bedankt

Farma

Berichten: 150

Re: Toepassing van titratie

Aangezien je door de titratie het totaalaantal mol acetylsalicylzuur bepaald hebt in 10 ml, kan je toch eenvoudigweg het aantal mol omzetten naar massa via het moleculair gewicht?

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Aangezien je door de titratie het totaalaantal mol acetylsalicylzuur bepaald hebt in 10 ml, kan je toch eenvoudigweg het aantal mol omzetten naar massa via het moleculair gewicht?
Dus dan is de massa:

m = n.M = C.V . M

probleem is dat we de concentratie niet hebben

Berichten: 1

Re: Toepassing van titratie

QUOTE (zheddorz @ za 03 december 2011 om 11:36 uur)

Aangezien je door de titratie het totaalaantal mol acetylsalicylzuur bepaald hebt in 10 ml, kan je toch eenvoudigweg het aantal mol omzetten naar massa via het moleculair gewicht?

Dus dan is de massa:

m = n.M = C.V . M

probleem is dat we de concentratie niet hebben
Je neemt er gewoon je tabel met de molaire massa's bij hé! ;)

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Virgilius schreef:
QUOTE (zheddorz @ za 03 december 2011 om 11:36 uur)

Aangezien je door de titratie het totaalaantal mol acetylsalicylzuur bepaald hebt in 10 ml, kan je toch eenvoudigweg het aantal mol omzetten naar massa via het moleculair gewicht?

Dus dan is de massa:

m = n.M = C.V . M

probleem is dat we de concentratie niet hebben
Je neemt er gewoon je tabel met de molaire massa's bij hé! ;)
Dan weten we idd de molaire massa. Maar niet de concentratie van het zuur!

Re: Toepassing van titratie

Misschien de concentratie van de NaOH? ;)

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Misschien de concentratie van de NaOH? ;)
Deze is ook niet gekend.

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Denk dat ik het weet:

De dingen die we nodig hebben om deze oefening op te lossen zijn

concentratie zuur

volume zuur

molaire massa zuur

----------------------------

Concentratie zuur = n/V

-> V is gekend dat is 0.010l en n is niet gekend

maar n=m/M en we hebben m gegeven dus we moeten enkel nog M aflezen uit de tabel.

Dan is n=0.32g * 180,16g/mol = 57,65 mol

concentratie zuur = 57.65mol/0.010l = 5765mol/l

Dit lijkt wel extreem veel dus ik verwacht al fout te zitten

---

Dan is m= c.V.M = 5765. 0.010. 180,16= 10377 gram

LOL 10kg dus

helemaal fout. Waar zit mijn fout aub!?

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Volgens mij zit de fout hem erin dat 0.32g niet de massa is van het zuur en dat heb ik gebruikt...

De moeilijkheid ligt hem dus in het berekenen van de concentratie van het zuur..

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Ik zie opnieuw iets in :D

Dus nog een poging.

concentratie zuur is n/V

maar het aantal mol kunnen we berekenen volgens de regels van het EP.

n(NaOH) = m/M

Naja daar zitten we alweer vast want we weten de massa van NaOH niet.

Berichten: 150

Re: Toepassing van titratie

Het principe van een titratie is dat je een concentratie van een onbekende berekent aan de hand van een standaard waarvan je de concentratie exact kent.

Ik vraag me af hoe je ZONDER de concentratie van NaOH te kennen je concentratie zuur überhaubt kan afleiden...

ter info:
we hebben m gegeven
Als je een tablet afweegt, bestaat de massa die je afleest niet enkel uit acetylsalicylzuur. Er bevinden zich ook nog farmaceutische hulpstoffen in de formulatie die zorgen voor stabiliteit van het preparaat en eventueel versnelde opname. Eén daarvan is bvb SiO2 (zand, in principe).

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

zheddorz schreef: Het principe van een titratie is dat je een concentratie van een onbekende berekent aan de hand van een standaard waarvan je de concentratie exact kent.

Ik vraag me af hoe je ZONDER de concentratie van NaOH te kennen je concentratie zuur überhaubt kan afleiden...

ter info:
we hebben m gegeven
Als je een tablet afweegt, bestaat de massa die je afleest niet enkel uit acetylsalicylzuur. Er bevinden zich ook nog farmaceutische hulpstoffen in de formulatie die zorgen voor stabiliteit van het preparaat en eventueel versnelde opname. Eén daarvan is bvb SiO2 (zand, in principe).
Dat vraag ik me ook af.

en van je opmerking ben ik me idd bewust :). Dat is de bijkomende moeilijkheid

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Toepassing van titratie

Dit is een vraag in de trant van: ik heb het niet helemaal voorbereid/weet niet echt waar ik mee bezig ben. Me dunkt dat de concentratie NaOH gewoon op de pot staat die je gebruikt hebt ;)

Sowieso krijg je met 0.32g * 180,16g/mol de eenheid g2/mol. Dat lijkt me geen zuivere koffie.

Berichten: 29

Re: Toepassing van titratie

Maar de NaOH was opgelost en zat niet in een pot. Het zat in een maatbeker waaruit we moesten pipeteren.

Ja dat 2e was een fout.

Maar wat nu? Is het niet onoplosbaar!?

Re: Toepassing van titratie

Yep, als de concentratie van de NaOH oplossing niet bekend is dan is het helaas het einde. :eusa_sick:

Reageer