Verschillen GC en HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Verschillen GC en HPLC

Dag iedereen

Ik heb binnenkort een examen Instrumentele Analyse. en nu staat er hier in mijn cursus dat men bij HPLC als men aan gradientelutie gaat doen, dat dan de polariteit van het eluens tijdens de analyse op gecontroleerde wijze veranderd. Nu tot hiertoe weet ik wel wat ze bedoelen. maar nu heb ik hier de vraag wat men dan doet bij GC, als men meerdere soorten eluens wil gebruiken. Is dit dan stapsgewijs? of gebeurt dit op een andere manier?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verschillen GC en HPLC

arabica schreef: Dag iedereen

Ik heb binnenkort een examen Instrumentele Analyse. en nu staat er hier in mijn cursus dat men bij HPLC als men aan gradientelutie gaat doen, dat dan de polariteit van het eluens tijdens de analyse op gecontroleerde wijze veranderd. Nu tot hiertoe weet ik wel wat ze bedoelen. maar nu heb ik hier de vraag wat men dan doet bij GC, als men meerdere soorten eluens wil gebruiken. Is dit dan stapsgewijs? of gebeurt dit op een andere manier?

Alvast bedankt
Voor zover ik weet wordt zoiets niet gedaan in GC. Het is ook niet dat je veel keuze hebt qua eluens.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 150

Re: Verschillen GC en HPLC

Wat wel ongeveer overeenkomt met gradiëntelutie in HPLC, is de temperatuur opdrijven bij GC. Dat is een vrij gelijkaardig proces.

Berichten: 244

Re: Verschillen GC en HPLC

Inderdaad :) .

Berichten: 142

Re: Verschillen GC en HPLC

Dat heet dan temperatuurgradiënt.

Berichten: 157

Re: Verschillen GC en HPLC

Bij GC wordt zoiets niet gedaan. Ik kan ook geen voordelen bedenken en denk dat je alleen maar problemen gaat krijgen (bv. de flow constant houden wordt een probleem).

Ander draaggas kies je, omdat je dan bij een hogere flow, een lagere schotelhoogte krijgt (dus meer scheiding). Hierdoor kan je toch een goede scheiding krijgen bij hogere flows en dus snellere analyses.

http://lipidlibrary.aocs.org/gc_lipid/03_t.../Figure3-05.png

Het enige wat je bij een GC doet is een temperatuursprogramma. Dit is vergelijkbaar bij een gradientprogramma bij HPLC (zoals hierboven al vermeld is).

Reageer