[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Titratie

Kan iemand deze vraag aan iemand uitleggen, Het ziet er simpel uit, maar ik kom steeds niet uit.

Men titreert een sterke 1-waardige base (0,001 M) met een sterk 1-waardig zuur (0,001 M) en volgt de titratie potentiometrisch; men kan voor de titratiecurve (de pH-λ curve) afleiden dat

λ = 1 + ([H+] / C) - Kw / ([H+] C) met pKw = 14,0

Gevraagd: de pH-sprong van λ = 0,99 tot λ = 1,01; deze bedraagt

a. 4,0 pH-eenheden

b. 6,0 pH-eenheden

c. 8,0 pH-eenheden

d. 10,0 pH-eenheden

Ik deed het zo H+ = x > Log x>pH

alleen ik kom niet uit..

Wie durft?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Titratie

Ik vul blijkbaar verkeerde waardes in ??!!?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Titratie

Geef eens aan wat je dan invult?

Hier zit in ieder geval een fout:
Ik deed het zo H+ = x > Log x>pH
De pH-waarde is gelijk aan -log[H+].

Daarmee vraag ik me logischerwijs af wat je invult voor Kw als je weet dat pKw = 14.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Titratie

ja, -logx, dat weet ik. 10^-14. verkeerd opgeschreven, maar ik vul bij C:0,001 in. Dan dus H+ gelijkstellen aan x en lambda 2 x invullen, alleen ik kom niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Je dient hier H+ uit te halen. Je kunt die vgl namelijk 2 keer invullen, 1x voor λ = 0,99, 1x voor λ = 1,01.

Je krijgt dan voor beide een H+ uit. Die reken je beide apart om naar een pH. Het verschil tussen deze pH waarden is het antwoord op je vraag.

Zou je kunnen nakijken of je formule precies klopt? Zoals hij er nu staat, vind ik hem een beetje wazig. Uit Kw / ([H+] C) kirjg ik nl geen dimensieloosgetal. Dat dient wel te moeten.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Titratie

ok, bedankt voor je reactie,

ik heb deze vraag uit een toets, dus ..

maar wat jij zegt is dus gewoon C 0,001 , λ=0,99 pkw= 10^-14. en dan H+ eruit halen.. alleen ja , ik heb dat geporbeerd , ik kom er alleen niet uit...

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Titratie

niemand kan dit oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Zoals ik al zei klopt de vergelijking zoals hij daar staat niet. Controleer eens even heel goed of hij wel klopt zoals hij daar staat.

Ik lees hem als:

λ = 1 + ([H+] / C) - (Kw / ([H+] * C))

Dan heb ik dus: dimensieloos getal = dimensieloos getal + dimensieloos getal - (dimensieloosgetal / (mol2/l2)) en dat wil er bij mij dus niet in, die oplossen zoals hij er nu staat, levert mij een negatieve H+ concentratie op, dat dus nergens op slaat.

Reageer