Gist

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Gist

Weet iemand toevallig hoeveel procent alcohol en hoeveel ml er te verkrijgen is met deze gist: Afbeelding

Merk: Dr. Oetker

Ingredienten: gedroogde gist, emulgator E491

Inhoud: 7 gram (komt overeen met 25g verse gist)

gebruikt bij

Inhoud fles: 2,5L

Oplossing: 0,25g suiker en 1,25L water

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gist

afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid suiker denk ik dat een procentje of 10-12 wel mogelijk zal moeten zijn.

dat betekend wel wat meer dan 0.25g suiker. begin maar eens met 250g
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 142

Re: Gist

Aangezien het gist is voor broodbakken zal de gist wel ethanol produceren maar vooral CO2. Met speciale wijn/biergisten kan over het algemeen een hoger percentage worden bereikt (10-13%). Deze worden verkocht bij drogisterijen die ook wijn- en biermaakspullen verkopen.

Berichten: 318

Re: Gist

Hoi,

Inderdaad, bakkersgist is niet zo ideaal om alcohol te maken. De gist metaboliseert nog veel andere stoffen buiten pure alcohol, en het percentage is meestal behoorlijk laag...

(@ archerbarry: ik denk dat 10-11° al behoorlijk veel is voor bakkersgist)

Mocht je de alcohol erna nog willen destileren en eventueel consumeren, weet dan dat je met die bakkergist behoorlijk moet opletten. Zeker fractionele destillatie (liefst met reflux), en goed de temperatuur in de gaten houden. Door alle andere stoffen (naast ethanol) gaat je destillaat een erg wrange smaak en geur krijgen!

En met zo'n zakje kun je gerust een vat van 25L laten gisten hoor.

Gist is een levend organisme, en zal zich dus naargelang het voedsel dat hij krijgt (hier dus de suiker) vermenigvuldigen!

(veel tips over alcohol maken met gist vind je hier. Check ook het forum.)

Berichten: 318

Re: Gist

En nog iets: om echt op je vraag te antwoorden:

Veel hangt af van de omstandigheden waarin je vergist (constante temperatuur etc...).

Echt voorspellen hoeveel alcohol er zal geproduceerd worden is erg moeilijk.

Door voor én na de vergisting de dichtheid te meten kan je wel te weten komen hoeveel alcohol je gemaakt hebt...

(als je nog vragen hebt: shoot... dit is nogal mijn ding)

Reageer