Springen naar inhoud

Absorptiemaxima

• Log in om te kunnen reageren

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 december 2011 - 12:15

Ik heb op school geleerd dat bij fotometrie de extincties altijd 1,0 of lager moeten zijn in verband met de lineariteit van de fotometer.

Echter, bij het vaststellen van een absorptiemaximum: het lijkt mij eigenlijk dat het dan niet veel uitmaakt hoe hoog de extinctie is, ook al is hij 3... Het lijkt mij alleen belangrijk dat er geen piekafvlakking plaatsvindt. Maar als dat gebeurt, kun je dat gewoon zien door dat een piek opeens wordt voorgesteld als een rechte lijn met ťťn extinctie in plaats van een piek met de vorm van een piek.

Meningen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 december 2011 - 14:49

De grens van 1.0 als max extinctie vind ik laag.

Als het puur om de plaats van het maximum gaat is het minder van belang.
Maar, op een bepaald moment (E~3) is het wel zo dat variaties op je gemeten signaal niet meer hoeven te correleren met de werkelijke extinctie; de trend is er wel, maar de exacte waarde t.o.v. de waarde ernaast hoeft niet te kloppen.

Vooral bij hoge extincties wil je nog wel eens zoiets zien: /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\ en dan is het dus niet duidelijk waar je top ligt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 december 2011 - 16:16

Ja oke, dan is er geen duidelijke piek meer. Maar als je nog gewoon normale piekvorm ziet, zonder wat jij schetst en zonder afvlakking lijkt het mij niet uit te maken... Het gaat inderdaad puur om de plaats van het maximum.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 december 2011 - 19:54

Dan lijkt het me geen probleem als je (een beetje) buiten het lineaire bereik zit...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 19 december 2011 - 19:44

In principe gaat het alleen om de trend. Zolang ik bij deze bepaling een duidelijke piek kan ontdekken, zonder enige twijfel, dan maakt het niks uit. Maar inderdaad, als je heel hoog gaat zitten, krijg je last van het fenomeen 'stray light' en kan het lastiger worden om de precieze piek te zien. In zo'n geval even doorverdunnen en klaar lijkt mij.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures