[scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

ik zit met een vraag ivm onderstaande grafiek: die klopt precies niet volgens mijn berekening. Het gaat dus over een titatie van 10 ml CrO42-0,05M mbv Ag+ 0,1M . De Ks heb ik opgezocht in een tabel: deze is 1,1.10-12.

In mijn crusus staat dat beginconcentratie van Ag+ afhangt van Ks, dus ik begin te rekenen [CrO42-]*[Ag+]2 = Ks => -log[Ag+]=5.33 => dit komt al niet uit met de grafiek en als ik verder reken op andere punten van de grafiek komt dit ook niet uit. Ligt dit nu aan een verkeerde Ks (ik vermoed van niet, ik heb hem opgezocht in een tabel) of de verkeerde formules(al denk ik dit ook niet). Ik weet het echt niet. Kan iemand mij helpen?

Afbeelding

Berichten: 150

Re: [scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

wel punt in de grafiek heb je precies berekend waardoor je aan een pkAg+ van 5.33 komt?

Berichten: 212

Re: [scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

het beginpunt van de roze curve.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

Wat wil je dan precies gaan bepalen?

Ik neem aan dat je wil gaan weten hoeveel CrO42- er in die oplossing zit?

Deze gehele titratie is inderdaad afhankelijk van de Ks, hoe meer CrO42- er neerslaat met de Ag+, hoe minder CrO42- er nog in de oplossing is en dus meer Ag+. Dit is ook de reden dat deze titratie op deze manier te volgen is...

Berichten: 212

Re: [scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

maar hoe komen ze aan die beginwaarde van de roze curve je hebt toch namelijk bij het begin van de titratie geen druppel zilverion in je erlenmeyer dus volgens mij berekenen ze dit via het oplosbaarheidproduct Ks maar als dit doe komt dit niet uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] neerslagtitrimetrie: titratie chromaat met zilver

tja, dat is een onbepaaldheid. Bereken beter bijv. het geval voor 0,01 mL ofzo, daarna kan je interpoleren.
This is weird as hell. I approve.

Reageer