Borate buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Borate buffer

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met enkele proeven voor een opdracht van school. De proeven gingen tot nu toe goed maar de stof was niet zo stabiel als gewenst, daarom heeft mijn begeleider gevraagd om de proeven overnieuw te doen in borate buffer (PH 8.5- 9.0 en PH 7.0- 7.5). Hij dacht dat die wel op school aanwezig waren maar dat blijkt jammer genoeg dus niet zo te zijn.

Ik zelf heb nog maar één keer een buffer gemaakt en toen was het recept er al, maar ik heb geen idee hoe je een borate buffer van PH 8.5-9.0 en 7.0-7.5 kan maken.

Dus weet iemand misschien hoe je een 0.2 M borate buffer met PH

8.5.-9.0

7.0 - 7.5

kan maken?

mvg

J.W.

Re: Borate buffer

Google zoektermen "borate buffer preparation"

Eerste hit

http://www.ou.edu/research/electron/bmz5364/buffers.html

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Borate buffer

ja dat had ik inderdaad ook al gezien

B. Borate Buffer pH 7.4-9.2



Borax (sodium tetraborate) 0.2M = 76.2 gm/ml

Na2B407*120H20 (MW = 381.37)



Boric acid 0.2M = 12.37 gm/1

H3BO3 (MW = 61.83)



Add boric acid to borax solution until desired pH is reached. Dilute to desired molarity with ddH20.

op deze manier is het gewoon base en dan zuur toevoegen tot pH goed is. maar ik vroeg me af hoe ik dan wist of de buffer 0.2 M was?

moet ik dan 76.2 gram base bij 12.37 gram zuur doen of hoe zit dat?

Re: Borate buffer

Je maakt een boraatoplossing van 0,2 M en brengt deze op de goede pH met een o,2 M boorzuur en dan blijft de uiteindelijke boraatconcentratie vanzelfsprekend ook 0,2 M. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Borate buffer

Je maakt een boraatoplossing van 0,2 M en brengt deze op de goede pH met een o,2 M boorzuur en dan blijft de uiteindelijke boraatconcentratie vanzelfsprekend ook 0,2 M. ;)
hmm wacht ja, gewoon van zuur en base een 0.2 mol/l oplossing maken en mengen en met pH meter checken of het goed is, simpeler dan ik dacht :P

enige probleem is dan nog een werkende pH meter met calibratie buffers te vinden op school. maar bedankt voor je hulp :)

Reageer