Practicum speekselenzymen. Maltose temp. gevoelig?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Practicum speekselenzymen. Maltose temp. gevoelig?

Hallo allemaal :)

Vandaag hebben wij op school het volgende practicum uitgevoerd:

Inhoud reageerbuizen

Reageerbuis 1: 1 ml demi water (gedemineraliseerd water)

Reageerbuis 2: 1 ml demi water

Reageerbuis 3: 1 ml speeksel met demi water 1:1

Reageerbuis 4: 1 ml speeksel met demi water 1:1

Reageerbuis 5: 2 ml zetmeeloplossing (2%)

Reageerbuis 6: 2 ml zetmeeloplossing (2%)

Reageerbuis 7: 2 ml zetmeeloplossing (2%)

Reageerbuis 8: 2 ml zetmeeloplossing (2%)

Stap 1: We hebben alle 8 reageerbuizen, 5 minuten, in een waterbad van 37 graden celsius gezet. Vervolgens hebben we R1 bij R5 gedaan, R2 bij R6, R3 bij R7, en R4 bij R8.

Stap 2: We hebben de 'mengsels', 15 minuten, in een waterbad van 37 graden celsius gezet. daarna hebben we bij R5 en R7 elk 5 druppels joodoplossing gedaan. En bij R6 en R8 elk 5 druppels Fehling A en 5 druppels Fehling B (Fehlingreagens) gedaan.

Waarneming: R5 kleurde paars, R6 kleurde helder cobalt blauw, R7 verkleurde niet , R8 kleurde helder lichter blauw en vertoonde enkele vlokken.

Stap 3: We hebben reageerbuizen 6 en 8 een paar minuten in een waterbad van 80 graden celsius gezet.

waarneming: Na 3 minuten zagen wij het volgende: R6 verkleurde niet, R8 kleurde oranje. Hoera, monosachariden aangetoont in R8, maar...

Nu is mijn vraag; waarom pas reactie in R8 na verwarmen bij 80 graden?

- Waarom in R8 geen reactie bij 37 graden?

mijn idee is dat er nog geen monosachariden zijn bij 37 graden, dus de volgende vraag is:

-- wat gebeurt er bij 80 graden met de maltose moleculen waardoor deze toch reageren met de Fehlingsreagens?

en--- is er een reagen dat enkel en alleen maltose aanduid zodat ik deze theorie kan toetsen?

Voor zover ik weet ( volgens mijn bio boeken en de meeste websites die ik gelezen heb ) zet de Amylase in het speeksel het zetmeel om in maltose, een disacharide die niet kan reageren met Fehlingsreagens.

ook meen ik te weten dat de Amylase bij een temperatuur van 80 graden volkomen gedenatureerd is en dus geen reacties kan veroorzaken.

ten derde heb ik begrepen dat maltose een reducerende suiker is dat na hydrolyse 2 glucose moleculen geeft.

Met de bovenstaande informatie in gedachten begin ik het idee te krijgen dat de Amylase niets meer met de verdere afbraak van de maltose te maken heeft,

maar dat de temperatuur en het water verantwooordelijk zijn voor de vorming van glucose waardoor en een reactie volgt met de Fehlingsreagens.

Helaas kan nog mijn bio boek, het internet of mijn leraar mij hier uitsluitsel over geven

Is er hier misschien iemand die mij kan vertellen hoe deze reactie plaats heeft kunnen vinden en of ik op het goede spoor zit?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 493

Re: Practicum speekselenzymen. Maltose temp. gevoelig?

Het enzym Amylase is werkzaam tot maxmaal een graad of 40.

Bij 80 graden gaat het enzym kapot.

Echter je speeksel is zuur. Ca pH 3 a 4.

Bij een graad of 80 zal dit zuur met je zetmeel reageren. Je zetmeel verbreekt dan

tot monosachariden en disachariden.

(Bij 40 graden reageert dit ook wel, echter bij hogere temperaturen verloopt deze reactie veel sneller.)

Reageer